زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۴ آذر ۱, یکشنبه

مواضع سفیر رژیم در عربستان نمودی از اوج شکاف در نظام ولایت


سفیر رژیم آخوندی در  عربستان سعودی  در مصاحبه با روزنامه شرق از رسانه‌های وابسته به باند رفسنجانی- روحانی28آبان 94 ضمن اشاره به پیچ وخمهای رابطه رژیم با عربستان سعودی، از یک طرف به نیاز رژیم به رابطه باعربستان، و از طرف دیگر به گفته خودش ”به روی ناخوش سردمداران جدید ریاض به تهران“ اعتراف کرده است.

حرف سفیر رژیم این است که دولت روحانی تلاش کرده است رابطه با عربستان را عادی کند، اما با موضع سخت این کشور مواجه شده است.

پس از بحران یمن و دخالتهای تروریستی رژیم در کشورهای منطقه خلیج فارس، خواست عربستان سعودی از رژیم آخوندی که عمدتاً در مواضع وزیرخارجه این کشور بازتاب پیدا می‌کرد، این بوده است که از آشوبگری و دخالت در امور کشورهای حوزه خلیج فارس دست بردارد و از نظام بشار اسد در سوریه و حوثیها دریمن حمایت نکند و...

واضح است تأمین خواستهای عربستان و ائتلاف منطقه‌یی از جانب نظام ولایت‌فقیه، به‌مثابه پذیرش شکست سیاستهای منطقه‌یی رژیم و نوش کردن جام زهر دیگری است، که البته در این صورت به گفته ولی‌فقیه ارتجاع دردیدار با سفرا وکارداران رژیم ”خدا می‌داند در داخل مرزها، با چه مشکلات و ضربات عجیبی، دست به گریبان می‌شدیم“ (10آبان 94(

به‌رغم این‌که عربستان ازموضع قدرت از رژیم می‌خواهد از مطامع تجاوزکارانه‌اش در منطقه کوتاه بیاید، با این حال سفیر رژیم با بیانهای گوناگونی به نیاز رژیم به رابطه با عربستان اذعان می‌کند و در مورد اولویت سیاست خارجی دولت روحانی می‌گوید: ”اولویت اول سیاست خارجی دولت آقای دکتر روحانی همکاری گسترده و همه‌جانبه با کشورهای همسایه است که در بین آنها کشورهای حاشیه خلیج فارس و در بین آنها عربستان سعودی از اولویت بیشتری برخوردار است، گام‌های خوبی هم برداشته شد. “.

به اعتراف سفیر رژیم در برابر این گامهای خوب دولت روحانی ”ولی متأسفانه عربستان سعودی نتوانست به گام‌های برداشته‌ شده، جواب درخوری بدهد. اتفاقات دیگری در منطقه به‌وقوع پیوست که به این جو بی‌اعتمادی دامن زد و نمک روی زخم شد. ما الآن با دشواریهای زیادی مواجه هستیم. باور من این است که پادشاهی عربستان سعودی تغییرات جدی در مناسبات سیاسی خودش و به‌طور مشخص در رابطه با جمهوری اسلامی ایران نداده است یا تصمیم جدیدی در این باره نگرفته است. به‌هرحال آنها الآن در دوره گذار قرار دارند. این دوره گذار ممکن است یک مقدار پستی و بلندی داشته باشد یا در بعضی مسائل سکته به وجود بیاورد، ولی من تغییر جدی در جهت‌گیری سیاسی آنها نمی‌بینم. “.

واقعیت این است که ترمیم رابطه نظام آخوندی با کشورهای منطقه خصوصاً عربستان سعودی فقط در یک صورت امکانپذیراست که با الگوی جام زهر اتمی، جام زهر منطقه‌ای هم بخورد واز مطامعش در منطقه دست بردارد که درصدر آنها عقب‌نشینی از سوریه و دست برداشتن از حمایت از حوثیهای یمن است.

سفیر رژیم نیز اتفاقاً بر این راه‌حل تأکید می‌کند و الگوی برجام و جام زهر اتمی را در مورد حل وفصل مشکلات و مسایل منطقه‌ای مناسبترین راه‌حل می‌داند، آنجا که روزنامه شرق از او سوال می کند ”‌ما می‌توانیم الگوی مذاکرات هسته‌یی را برای بهبود رابطه با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به‌کار ببندیم؟“، سفیررژیم ضمن تایید حرف شرق تاکیدمی کند ”تجربه برجام یک تجربه خوب وموفق بود که می‌تواند یک الگوباشد.

راه‌حل جام زهر منطقه‌ای که سفیر رژیم در عربستان آن را مطرح می‌کند راه‌حلی است که سردمداران باند رفسنجانی- روحانی و در رأس آنها شخص  هاشمی رفسنجانی  بارها برآن تأکید کرده‌اند.

حرف این باند این است وقتی مسأله اتمی با آن پیچیدگی که مستقیم به رژیم ربط داشت از طریق مذاکراه و به قول آخوند  حسن روحانی  از طریق ”تعامل “ حل شد، با الگو قرار دادن برجام می‌توان در سایر زمینه‌ها از جمله حل وفصل مشکلات منطقه‌ای و مشکلات با کشورهای حوزه خلیج فارس، مسایل را حل وفصل کرد.

آخوند حسن روحانی نیز در مورد حل وفصل این مشکلات در همایش سفرا و رؤسای دفاتر نمایندگیهای رژیم در خارج از کشور می‌گوید: ”شک نداریم مسائل سوریه، یمن و بحرین راه‌حل سیاسی دارد و رسیدن به این راه‌حل تنها با تعامل سازنده امکانپذیر است.

در حالیکه ولی‌فقیه ارتجاع و سران باند وی در رسانه‌ها و تریبونهای مختلف، عربستان و حاکمیت آن را مورد شدیدترین حملات قرار می‌دهند، این میزان التماس و درخواست برای رابطه با عربستان توسط دولت روحانی، بیانگر عمق شکاف در رژیم ولایت است که ریشه در بن‌بستها و تنگناهایی مختلفی دارد که آخوندها با آن درگیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر