زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۴ دی ۲۶, شنبه

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی ۲۶دی۱۳۹۴


 
گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی در روزنامه‌های حکومتی شنبه 26دی، گرچه تیترهای یک اغلب روزنامه‌ها به دود و دم حول رفع تحریم و ادعای گشایش اقتصادی مربوط می‌شود، اما اغلب سرمقاله ها و مقالات مهم همین روزنامه‌ها به جنگ قدرت در رأس نظام اختصاص یافته است، روزنامه‌های باند رفسنجانی در انتظار تعیین‌تکلیف تأیید صلاحیتها هم به طلبکاری سهم قدرت ادامه داده‌اند و هم به باند رقیب اطمینان داده‌اند که میز بازی را مثل قبل بهم نمی‌زنند:

آرمان: انتخابات نباید فضای درگیری شود- توصیه‌هاشمی به رد صلاحیتی ها

اعتماد: سیدحسن خمینی: امکان آمدن همه به عرصه انتخابات فراهم شود

ابتکار: سیدحسن خمینی: راهی جز سهیم شدن همه گروهها در سرنوشت جامعه وجود ندارد

شرق:  هاشمی رفسنجانی  با طرح این سؤال که «مگر ما مسلمان نیستیم»، ... به اعلام تأیید صلاحیتها اشاره کرد و گفت: «شاید بعضی‌ها ردصلاحیت شوند که اگر ثبت‌نام‌ها و پیگیری قانونی، برای رضای خداوند و انجام وظیفه بوده، نباید ناراحت شوند، بلکه باید با حفظ هوشیاری و منطق، نظر نهایی را به خدا و مردم بسپارند


در روزنامه‌های هر دو باند تک و پاتک حول واقعه حمله به سفارت عربستان؛ پیامدهای مخرب این ماجراجویی و سرریز شدن آن در سایر عرصه‌ها را نشان داده است:

شرق: سردار نقدی: سلطنت طلبها قتلهای زنجیره‌یی را راه انداخته اند

اعتماد: در نخستین نمونه یکی از مسئولان محترم، حمله‌کنندگان به سفارت عربستان را سلطنت‌طلب‌ها معرفی کرده است. بگذریم از این‌که با گذشت ٣٧ سال پس از سلطنت و رأی ٩٨ درصدی به جمهوری اسلامی، معلوم نیست که اصولاً چه کسی در این کشور سلطنت‌طلب است که به خود اجازه چنین اقدامی را دهد؟ ولی این نحوه از تحلیل نفوذ، به نوعی ساده کردن و تحریف واقعیت نفوذ است.

 اینکه اسیدپاشان یا قاتلان زنجیره‌یی را نیز کار نفوذی‌ها بدانیم، همگی به‌معنای آن است که نفوذ را از ماهیت اصلی خود خارج کرده‌ایم و به ابزاری برای توجیه رفتار خودمان تبدیل کرده‌ایم و همین عمل، جامعه را در برابر نفوذ ضربه‌پذیر می‌کند.


نزدیک شدن اجرای برجام در روزنامه‌های باند خامنه‌ای واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است، برخی با برجسته کردن اختلاف دو باند حاکم؛ به باند رقیب اخطار داده‌اند:

وطن امروز: متأسفانه دستگاه سیاست خارجی کشورمان به دلایلی نامعلوم از درک سیاست آمریکا در تضعیف مکرر مولفه‌های قدرت نرم ایران برای تبدیل جمهوری اسلامی به نسخه‌ای تحریف شده و سازشکار، ناتوان بوده است. سازشی که بناست

 مردم منطقه را به کاریکاتوری از یک «حکومت مستقل غربگرا» راضی کند!

 شکایت بردن از عربستان به درگاه آمریکایی «نیویورک تایمز» با ادبیاتی تند که حتی پس از فاجعه حمله به سفارت ایران در لبنان، معرفی حجاج ایرانی به‌عنوان عوامل بروز فاجعه منا و جنگ یمن و سوریه نیز هرگز مشاهده نشد، حرکتی قابل تأمل است!

 آیا هدف از این موضعگیری تند پس از مدتها تأکید بر «رفاقت با آل‌سعود» و بی‌توجهی به حقوق از دست رفته ایرانیان و تبریک وزارت عادل الجبیر در بحبوحه بحران‌سازیهای روزانه سعودیها در جهان اسلام؛ پس از حرکت انقلابی و خودجوش مردم در قیام ضدآل‌سعود و صدور بیانیه عجیب رئیس‌جمهور، نوعی تلاش برای بازگرداندن قطار واژگون دیپلوماسی انفعال به ریل «میانجیگری آمریکا» در بحرانهای منطقه است؟


برخی روزنامه‌های باند خامنه‌ای با صراحت بیشتری به رفسنجانی و روحانی حمله کرده‌اند:

کیهان: یک عده‌یی در ایران که متأسفانه بعضاً جایگاههای حساسی از نظام را در اختیار دارند و از امکانات وسیعی - متعلق به بیت‌المال مسلمین - برخوردار می‌باشند، مشغول دروغ‌پراکنی و بزک کردن چهره‌ دشمن اصلی ایران هستند. این در حالی است که در روزی که دولت ایران قلب راکتور اراک - که به منزله قلب ملت ایران بود - را از جا درآورد و جای آن را بتن ریخت، مقامات آمریکا از یک سو این را یک پیروزی بزرگ برای خود معرفی کردند و به پایکوبی پرداختند


شماری از روزنامه‌های باندهای وابسته به ولی‌فقیه وحشت خود را از حتمیت اضمحلال نظام در تعامل با دنیای غرب ابراز کرده‌اند:

رسالت: ما شاهد وقوع دو رویکرد موازی در داخل شوروی سابق و سپس فروپاشی آن بوده‌ایم. در ابتدا تلاش کمونیستها برای همزیستی مسالمت‌آمیز با امپریالیسم جهانی پایه‌های قدرت را در شوروی سست کرد... بنابراین گام نخست و اصلی سقوط کمونیسم را رهبران این حزب در شوروی سابق برداشتند.

 زمانی که دشمن شناسی از قاموس گفتمان انقلاب حذف شود و ’بی اعتمادی مطلق به آمریکا’ جایگزین ’ همزیستی مسالمت‌آمیز با غرب’ شود، ما دچار بدترین خطای راهبردی، اعتقادی و محاسباتی ممکن شده‌ایم.

 متعاقباً اگر ’برجام’ در ذیل استراتژی همزیستی با آمریکا تعریف شود، به پاشنه آشیل ما تبدیل خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر