زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۴ دی ۱۹, شنبه

ضربه سنگین به دولت روحانی

ضربه سنگین به دولت روحانی
تک و پاتکهای دو باند رقیب بر سر ماجرای حمله به سفارت عربستان کماکان ادامه دارد و رژیم هم‌چنان در تلاطم و وحشت به‌سر می‌برد. اما بیشترین نمود ضربه سنگینی که به رژیم وارد شده را در سوز و گداز و ابراز خشم و وحشت از جانب روحانی و رفسنجانی و باند آنها می‌توان دید. چرا که ضربه‌یی که از خارج وارد می‌شود، قبل از هر جا، به دولت که متولی سیاست خارجی است فرود می‌آید. همچنین روشن است که این اقدام از طرف باند خامنه‌ای، به‌منظور تخریب پروژه به‌اصطلاح تعامل روحانی صورت گرفته است. کما این‌که خبرگزاری ایلنا (16دی 94) که متعلق به این باند است نوشت: «چنین اقداماتی در رابطه با سفارت عربستان، تنها برای تضعیف دولت است و در آستانه انتخابات مصارف داخلی دارد و از خطاهایی است که یک عده انجام می‌دهند و یک ملت باید هزینه آن را بپردازد».

اگر چه آوار چنین اقدامی، روی سر تمامیت رژیم خراب شده و خامنه‌ای را از غلط کرده پشیمان کرده است ـ چنان‌که سکوت او در این باره نیز گویای همین است ـ اما ضربه مقدمتاً بر دولت روحانی وارد شده و بساط این باند را به‌هم ریخته است.

اولین محصول خطی که رفسنجانی و روحانی در پیش گرفته بودند، توافق هسته‌یی و برجام بود. به قول خودشان مهمترین دستاورد برجام این بود که هم سایه و تهدید جنگ را از سر نظام دور کرد و هم غرب و آمریکا را قانع کرد که نظام اهل تعامل و مذاکره است. اما معنی و پیام این سفارت‌گیری درست معکوس این دو بود. یعنی اولاً، سایه جنگ و این بار جنگ با عربستان و ائتلاف 35کشور، روی سر رژیم افتاده است؛ این، موضوعی است که بسیاری از تحلیلگران به آن اشاره می‌کنند. ثانیاً، همان‌طور که در خود رژیم هم اذعان می‌نمایند، دنیا فهمید که در این رژیم قرون‌وسطایی چیزی تغییر نکرده و در این رژیم هم‌چنان بر پاشنه تروریسم، گروگانگیری و حمله به سفارتخانه‌ها و استفاده از وحشیانه‌ترین شیوه‌ها در برخورد با مسائل خارجی و دولتهای دیگر می‌چرخد. روحانی در سخنرانی‌اش در هیأت وزیران، در رابطه با تأثیر حمله به سفارت عربستان بر برجام گفت:

«حالا که مأیوس شده‌اند در پی آن هستند که دولت ایران در اجرای برجام به همه موفقیتها و اهدافی که مد نظرش بوده دست پیدا نکند… اگر کسی به سفارت خارجی حمله بکند به نظام جمهوری اسلامی ایران و آبروی جمهوری اسلامی ایران حمله کرده است» (تلویزیون رژیم -16دی 94).

به گزارش سایت حکومتی انتخاب (16دی 94) امیر عبداللهیان معاون عربی ـ آفریقای وزیر امور خارجه رژیم هم اقدام عربستان در قطع رابطه دیپلوماتیک با ایران را بر گفتگوهای مربوط به سوریه تأثیرگذار دانست اما تأکید کرد: «تهران به این گفتگوها پایبند است».

روزنامه آرمان (17دی 94) با اشاره به زیان اقتصادی قطع رابطه با عربستان افزون بر زیان سیاسی نوشت:

«اگر می‌توانستیم روابط خود را با عربستان بهبود ببخشیم و حتی یک دلار قیمت نفت افزایش می‌یافت همان یک دلار در سال تاثیر زیادی براقتصاد ایران داشت. تعرض به سفارت  عربستان سعودی  مانند تعرض به هر سفارتخانه دیگری هزینه‌یی دارد. دولت در برابر یک سؤال جدی قرار گرفته است که آیا می‌خواهد روابط دیپلوماتیک سالم و عادی با سایر کشورها برقرارکند یا خیر؟».

یک دلیل سوزش و وحشت باند رفسنجانی روحانی این است که غرب و آمریکا از حمله به سفارت نتیجه می‌گیرند که به چنین رژیمی که به هیچ قاعده و قانون شناخته شده بین‌المللی که حتی فاشیسم هیتلری هم به‌رسمیت می‌شناخت و رعایت می‌کرد، پایبند نیست، نمی‌توان اعتماد کرد؛ در نتیجه، حتی اگر برجام را آن‌طور که بسیاری در سنا و کنگره آمریکا خواستار آن هستند، به‌کلی باطل نکنند، طبیعی است که آنها را به فکر می‌اندازد که بندها و نظارتها و تضمینها را هر چه محکمتر سازند.

به‌منظور مقابله با این روند، ظریف و وزارت‌خارجه دولت روحانی، اقدام به برقراری تماسهای گسترده‌یی با دولتهای مختلف کرده‌اند. بخشی از این تماسها، برای اطمینان دادن در مورد اجرای برجام است. روحانی در همان جلسه هیأت وزیران هم این پیام را رساند که:

«ما به برنامه‌های خودمان، بدون اعتنا به این سنگ‌اندازی‌ها با قدرت و قاطعیت ادامه خواهیم داد و انشاءالله برجام را به‌زودی اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد».

اما بخش عمده‌یی از این تماسها، التماس و درخواست از این کشورها و مشخصاً آمریکا برای میانجیگری و رساندن پیامهای آشتی‌جویانه و منت‌کشانه به عربستان است. در این مورد حرف ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق خیلی گویا و روشن است او که در واقع حرف دولت روحانی را رله می‌کرد گفت: «تمام دنیا بدانند، دولت ایران موافق حمله به سفارت عربستان نبوده، بلکه به‌دنبال صلح و آرامش است». (سایت حکومتی انتخاب 16دی 94)

روحانی و ظریف همچنین مرتب تأکید می‌کنند که باید با عاملان و آمران حمله به سفارت عربستان برخورد قضایی صورت بگیرد. ظریف در همین رابطه گفت: «با کسانی که در ماجرای حمله به سفارت عربستان کوتاهی کردند، برخورد جدی می‌کنیم. متأسفانه این تلاش ما توسط عربستان به‌صورت مناسب پاسخ داده نشد» (سایت حکومتی انتخاب - 16دی 94).

خلاصه این‌که رژیم و مشخصاً دولت روحانی، به‌شدت از پیامدهای سیاسی، نظامی و اقتصادی این قضیه وحشت دارند و تلاش می‌کنند به هر ترتیب ممکن جلو آن را بگیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر