زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۳ فروردین ۱۵, چهارشنبه

توافق تهران و واشینگتن بر سر عدم تشدید تنش در پی حمله به کنسولگری ایران در دمشق

 توافق تهران و واشینگتن بر سر عدم تشدید تنش در پی حمله به کنسولگری ایران در دمشق


توافق رژیم وآمریکا سر کاهش تنش بعد در هم کوبیدن شدن مقر پاسداران در سوریه 

در پی حمله اسرائیل به ساختمان وابسته به کنسولگری ایران در دمشق که به کشته شدن شماری از فرماندهان سپاه پاسداران انجامید، منابع آمریکایی به «العربیه» گفتند که تهران و واشینگتن بر سر عدم تشدید تنش توافق کردند.
حملات اسرائیل به مراکز حضور نیروهای ایران و حزب‌الله در سوریه تا حدود زیادی به مساله‌ای عادی تبدیل شده، اما ترور فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در ساختمانی متعلق به نمایندگی دیپلماتیک ایران، دست‌کم تا آینده نزدیک، یک «تنش‌افزایی بی‌سابقه» قلمداد خواهد شد.
به همین دلیل مقامات آمریکایی‌ رسما تایید کردند که پس از این حمله، پیامی را با این محتوا برای ایران ارسال کردند که آمریکا هیچ ارتباطی با این حمله ندارد.
منابع آگاه به «العربیه» گفتند: «مد نظر قراردادن نقاط ضعف و احتمال در معرض خطرقرار گرفتن آمریکایی‌ها اعم از غیرنظامی و نظامی، ضرورت داشت».
واشینگتن همچنین گشودن کانال ارتباطی با ایرانی‌ها را ضروری می‌داند تا از این طریق نسبت به عدم تشدید تنش و در معرض خطر قرار نگرفتن آمریکایی‌های مستقر در منطقه، اطمینان حاصل شود.
به گفته این منابع، پیام آمریکا صراحتا تاکید دارد که نیروها و دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور به هیچ وجه در تدارک حمله به دمشق مشارکت نداشته و ایران باید بر این اساس عمل کند.

پیامی خالی از تهدید

همین منابع تأکید کردند که پیام آمریکا، متضمن هیچ هشدار و یا تهدیدی علیه ایران نبوده است. سخنگویان دولت آمریکا در توجیه این خط مشی تاکید دارند که دولت آمریکا ضرورتی به هشدار یا تهدید نمی‌بیند؛ به‌ ویژه که هشدار پیشین واشینگتن به تهران همچنان پابرجاست و شبه‌نظامیان نیابتی ایران از دو ماه پیش، آمریکایی‌ها را هدف هیچ حمله‌ای قرار ندادند.
دولت بایدن پیشتر با اعزام فرستادگان خود به نشستی با نمایندگان دولت ایران، به هیئت ایرانی اطلاع داد کهمسئولیت هرگونه حمله شبه‌نظامیان نیابتی ایران به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را متوجه ایران می‌داند.

به گفته منابع «العربیه»، این فرستادگان تاکید کردند در صورت حملات این نیروها به قوای آمریکایی در این دو کشور، بایدن آماده خواهد بود تا به اهدافی در خاک ایران، حمله کند.
بیش از 50 روز است که شبه‌نظامیان نیابتی ایران هیچ موشکی شلیک نکرده و نیروهای آمریکایی را در شمال شرق سوریه، التنف و حتی پایگاه‌های محل حضور آمریکایی‌ها در عراق، هدف حمله خود قرار نداده‌اند.
سخنگویان دولت آمریکا در حال حاضر بر این باورند که تهران عملا شبه‌نظامیان نیابتی خود در عراق و سوریه را تحت کنترل دارد و می‌تواند از آنها بخواهد، این حملات را متوقف کنند که این شبه‌نظامیان نیز با این خواسته موافقت می‌کنند.

دیدگاه مشترک آمریکا و ایران

نکته جالب توجه درعملکرد امریکا و ایران این است که از دید دولت بایدن، اثر انگشت ایران در هر نقطه خاورمیانه قابل مشاهده است ولی به‌رغم این امر، نه تهران و نه واشینگتن در صدد تشدید تنش در خاورمیانه نیستند و هر دو نمی‌خواهد دامنه منازعه منطقه از غزه فراتر رود.
به گفته منابع«العربیه»، تهران حتی بیشتر از واشینگتن خواهان حفظ ثبات و آرامش دست‌کم تا اطلاع ثانوی است.
البته چنین آرامشی به هیچ‌روی مانع فعالیت‌های دو طرف در خاورمیانه نمی‌شود زیرا آمریکا نیروهای پرشمار خود در منطقه شامل سوریه، عراق، اردن و کشورهای خلیجی و همچنین دریای سرخ و خلیج عدن را حفظ کرده است. ایران هم با تداوم حمایت از شبه‌نظامیان نیابتی خود شامل حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان در سوریه و عراق به هماهنگی با مسئولان این دو کشور ادامه می‌دهد.
سخنگویان دولت آمریکا اکنون با این دیدگاه که ارسال پیام مستقیم به ایران برای حفظ جان سربازان و غیر نظامیان آمریکایی امری ضروری بود، قویا احساس می‌کنند که اوضاع منطقه دچار تشدید تنش نخواهد شد‌. العربیه فارسی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر