۱۴۰۳ خرداد ۱۲, شنبه

آیا پیشنهاد بایدن جنگ غزه را پایان می‌دهد؟ پشت‌پرده طرح سه مرحله‌ای واشینگتن

 آیا پیشنهاد بایدن جنگ غزه را پایان می‌دهد؟ پشت‌پرده طرح سه مرحله‌ای واشینگتن

عکس آرشیو از غزه 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، شامگاه جمعه در سخنرانی خود در کاخ سفید از پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس پایدار در غزه و آزادی گروگان‌ها رونمایی کرد.

در مرحله اول از این طرح، که شش هفته طول می‌کشد، توقف کامل درگیری‌ها، خروج نیروهای اسرائیلی از تمامی مناطق مسکونی غزه و آزادسازی شماری از گروگان‌ها، از جمله زنان، سالمندان و مجروحان، و و بازگشت پیکر گروگان‌های کشته‌شده به خانواده‌هایشان در مقابل آزادی صدها زندانی فلسطینی پیشنهاد شده است.

بایدن تاکید کرد که فلسطینی‌ها به خانه‌هایشان در تمامی مناطق غزه، از جمله در شمال این باریکه، بازخواهند گشت و کمک‌های انسانی از طریق ورود روزانه 600 کامیون به غزه منتقل خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا اضافه کرد که مرحله دوم این پیشنهاد شامل پایان دائمی درگیری‌ها، تبادل و آزادی تمامی گروگان‌های باقی‌مانده، حتی سربازان اسرائیلی، و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه است.

او اشاره کرد که مرحله سوم شامل بازسازی غزه و بازگرداندن پیکر تمام گروگان‌های کشته‌شده است.

محمد ابراهیم الدویری، معاون مرکز «اندیشه و مطالعات راهبردی» در مصر، در گفت‌وگو با «العربیه» تاکید کرد این پیشنهاد بایدن سوالات زیادی ر ا مطرح می‌کند. از جمله آیا این پیشنهاد از سوی اسرائیل مطرح شده یا آمریکا بدون هماهنگی با تل‌آویو آن را تهیه کرده است.

الدویری اضافه کرد که بایدن، با مخاطب قرار دادن مردم اسرائیل، به دنبال اعمال فشار حداکثری بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور است، زیرا رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است که دولت فعلی اسرائیل تمایلی به پایان جنگ ندارد.

الدویری همچنین اشاره کرد که پیشنهاد بایدن، مشابه پیشنهاد پیشین مصر، بر اساس رویکرد تدریجی و مرحله‌ای بودن تنظیم شده است.

معاون مرکز اندیشه و مطالعات راهبردی مصر خاطرنشان کرد که واکنش‌های رسمی اسرائیل تاکنون نشان می‌دهد که دولت اسرائیل نسبت به این پیشنهاد رویکرد محتاطانه‌ای دارد، زیرا این پیشنهاد شامل هدف تل‌آویو به‌منظور از بین بردن حماس نمی‌‌شود.

به گفته الدویری، موضع اسرائیل یکی از مهم‌ترین موانع در برابر این پیشنهاد خواهد بود. هرچند نتانیاهو ممکن است، بدون پذیرش آتش‌بس، مجبور به مذاکره شود.

الدویری همچنین به بیانیه‌ای که حماس منتشر و به پیشنهاد بایدن پاسخ مثبت داد اشاره کرد و گفت: «این واکنش یکی از عوامل اصلی در تعیین پاسخ‌ منطقه‌ای، بین‌المللی و داخلی در اسرائیل به این پیشنهاد خواهد بود، زیرا موضع اعلام شده حماس، اسرائیل را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد و فشارها برای پاسخگویی به این پیشنهاد را افزایش می‌دهد.»

الدویری در ادامه گفت اولویت نتانیاهو حفظ ائتلاف حاکم و خروج پیروزمندانه از جنگ غزه بوده، اما تاکنون در این زمینه موفق نشده است.

او همچنین احتمال داد که نتانیاهو به دلیل تمایل نداشتن به تقویت موضع انتخاباتی بایدن، علاقه‌ای به پاسخگویی کامل به این پیشنهاد یا حتی انجام مذاکره نخواهد داشت.

این تحلیل‌گر مصری اضافه کرد، که در روزهای آینده، باید منتظر موضع رسمی اسرائیل به این پیشنهاد، امکان از سرگیری مذاکرات و تاثیر آن بر افکار عمومی اسرائیل، از جمله اعتراضات احتمالی علیه نتانیاهو، بود. العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر