۱۴۰۳ تیر ۳, یکشنبه

دیپلمات‌های فرانسوی نگران قدرت گرفتن راست افراطی‌اند: «به ضرر فرانسه تمام خواهد شد»

 

دیپلمات‌های فرانسوی نگران قدرت گرفتن راست افراطی‌اند: «به ضرر فرانسه تمام خواهد شد»


پلکان ساختمان وزارت امور خارجه فرانسه، معروف به «که دورسه» (Quai d’Orsay) AP - Francois Mori

روزنامۀ لوموند خبر می‌دهد که اعلامیه‌هایی در درون وزارت امور خارجۀ فرانسه پخش شده که در مورد قدرت گرفتن راست افراطی، تضعیف فرانسه و حتی خطر مداخلات خارجی هشدار می‌دهد. نویسندگان این اعلامیه‌ها که شناخته‌شده نیستند، نگرانند که یک دولت راست افراطی، خطوط اصلی سیاست خارجی فرانسه را تغییر دهد. یکی از موارد مهم نگرانی، تغییر نگاه و استراتژی دولت در قبال جنگ اوکراین و دولت روسیه است.

هشت روز مانده به دور اول انتخابات پارلمانی پیش از موعد فرانسه، احتمال دستیابی جناح راست افراطی به اکثریتی قوی، نگرانی‌های زیادی را دامن زده است. در صورتی که این جناح بتواند در پارلمان غالب شود، احتمال نخست‌وزیر شدن ژردان باردلا، رئیس حزب اجتماع ملی (جبهه ملی سابق) بسیار زیاد خواهد بود.

به نوشتۀ لوموند، از چند روز قبل نوعی بیانیۀ بدون امضاء در درون وزارت خارجۀ فرانسه دیده می‌شود که در آن آمده است: «ما نمی‌توانیم بپذیریم که پیروزی راست افراطی به تضعیف فرانسه و اروپا منجر شود، آنهم در حالی که جنگ (اوکراین) جریان دارد.»

در ادامۀ متن می‌خوانیم: «از نگاه رقبای ما، پیروزی راست افراطی به معنای ضعف فرانسه و دعوتی در جهت مداخله در سیاست داخلی ما، تهاجم علیه اتحادیه اروپا – حتی تهاجم نظامی - و وابستگی اقتصادی فرانسه و اروپا خواهد بود.»

اگرچه در این متن از روسیه نام برده نشده، اما روشن است که از نظر نویسندگان، منشاء خطر «تهاجم نظامی» جز روسیه کشور دیگری نیست. این در حالی است که حزب اجتماع ملی فرانسه دید مثبتی نسبت به مسکو دارد و پیوسته از جنگ اوکراین و کمک‌های اروپایی به اوکراینی‌ها انتقاد کرده است.

به نوشتۀ لوموند، انتشار این بیانیه که اسامی امضا‌کنندگانش معلوم نیست، حاکی از فضای نگران و تب‌آلود وزارت امور خارجه است. در عین حال، دستگاه وزارت خارجه پیوسته در خدمت دولت حاکم بوده و این وفاداری را همیشه نشان داده است. به همین دلیل، شمار دیپلمات‌هایی که به طور علنی علیه راست افراطی موضع‌گیری می‌کنند، بسیار اندک است. یکی از این معدود افراد، کریم املال است که از سوی امانوئل ماکرون به عنوان سفیر فرانسه در امور مدیترانه منصوب شده است. کریم املال که تبار الجزایری دارد، در شبکۀ ایکس نوشته است: «پیروزی حزب اجتماع ملی به تضعیف بی‌سابقۀ کشور در روابط‌ با طرف‌های خارجی و بخصوص در برابر رقبا منجر می‌شود؛ وجهه و نفوذ ما در اروپا و جهان کاهش خواهد یافت و راه برای مداخلات خارجی باز خواهد شد؛ باید بسیج شویم.»

این دیپلمات عالیرتبۀ فرانسوی هشدار می‌دهد که «نگرانی به‌ویژه در میان سفرای ما در کشورهای عرب بسیار شدید است.» ظاهراً اشارۀ کریم املال به گرایش‌های ضداسلام و ضدعرب راست افراطی است که به‌رغم سوابق دیرین یهودستیزی، اینک روز به‌روز بیشتر به اسرائیل نزدیک می‌شود.

روزنامۀ لوموند یادآوری می‌کند که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲٠۱۷، گروهی از دیپلمات‌های فرانسوی بیانیه‌ای را در حمایت از نامزدی امانوئل ماکرون امضا کرده بودند. اما به عقیدۀ این روزنامه، امروزه دیگر از آن حمایت‌ها خبری نیست زیرا محافل دیپلماتیک فرانسه چندان رضایتی از سیاست‌های خارجی آقای ماکرون ندارند.ار اف ای

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر