۱۴۰۳ تیر ۳, یکشنبه

اکبرنژاد، روحانی ناراضی: من در آیندۀ کشور شورش می‌بینم

 

اکبرنژاد، روحانی ناراضی: من در آیندۀ کشور شورش می‌بینم


محمدتقی اکبرنژاد، روحانی منتقد نظام و مدرس حوزه علمیه © feghahat.com

محمدتقی اکبرنژاد، روحانی منتقد نظام معتقد است که مردم می‌توانند از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک رفراندوم بهره ببرند و با عدم مشارکت، پیام خود را به رهبری نظام برسانند. به گفتۀ او، مردم اصلاح‌طلبان را نیز بخشی از حاکمیت می‌بینند، زیرا «هر جا که حاکمیت نفس کم می‌آورد، اصلاح‌طلبان به آن نفس می‌دهند».

محمدتقی اکبرنژاد که معمولاً با عنوان حجت‌الاسلام، استاد حوزۀ علمیه قم و یا مدیر حوزۀ علمیه کنگاور معرفی می‌شود، در گفتگویی با عبدالله عبدی (عبدی مدیا) نسبت به آیندۀ ایران ابراز بدبینی کرد و گفت: «نظام مردم را به سمتی می‌برد که در خیابان حق خودشان را بخواهند.»

به عقیدۀ او مردم رهبری اصلاح‌طلبان را قبول ندارند چون آنها را بخشی از حاکمیت می‌بینند؛ در انتخابات پیش رو نیز  حضور اصلاح‌طلبان برای بالا بردن مشارکت است تا «حاکمیت دوباره نشاط پیدا کند»؛ بدین ترتیب در نهایت «برندۀ بازی خود حاکمیت خواهد بود.»

اکبرنژاد سپس سؤال می‌کند که «چه چیزی مملکت را به این روز انداخته است؟» و خود پاسخ می‌دهد که مشکل اصلی «سیاست‌های کلان نظام» است. او با اشاره به نقش علی خامنه‌ای و زیردست بودن رئیس‌جمهوری گفت: «مشکل ما با ذهنیت لوکوموتیوران است نه مدیر داخلی قطار». به گفتۀ اکبرنژاد رهبری کشور طی ۴۵ سال روی همین «ریل» حرکت کرده‌ و با اینکه تمام مسیر «کویر» بوده اما باز هم ادامه داده است.

او گفت: «در تمام این سالها هر رأی که ما می‌دهیم، ایشان (خامنه‌ای) دقیقاً به معنای تأیید سیاست‌های کلی نظام تفسیر می‌کند.» بنابراین در چنین شرایطی، «با رأی ندادن می‌توان مؤدبانه به رأس حاکمیت گفت که من این سیاست‌ها را قبول ندارم.»

اکبرنژاد بدون این که دیگران را مستقیماً به عدم مشارکت دعوت کند، گفت: «انتخابات پیش رو می‌تواند ظرفیت یک رفراندوم را داشته باشد و  صدای اعتراض مردم را به حاکمیت برساند».

اما به گفتۀ او اگر نخبگان و مردم ایران وضعیت کنونی را درک نکنند و فرصت را از دست بدهند، «فردا برای اینکه همین حرف را بزنند باید در خیابان خون بدهند».

محمدتقی اکبرنژاد که متولد تبریز است از سال‌ها قبل منتقد رژیم جمهوری اسلامی بوده است. او طی سال گذشته، در سخنانی که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، به شدت از مجلس خبرگان انتقاد کرد و گفت: «چرا این مجلس یک بار از رهبری سؤال نمی‌کند که این قله‌ای که به ما نشان می‌دهی کجاست؟ چرا ملت این قله را حس نمی‌کند؟» دو سه ماه بعد از این اظهارات، اکبرنژاد در بهمن ۱۴٠۲ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و پس از حدود سه هفته به قید وثیقه آزاد شد.

اکبرنژاد نه تنها علی خامنه‌ای که اصول فکری آیت‌الله خمینی را نیز مورد انتقاد قرار داده و گفته است که خمینی «دنیا را بلد نبود، اگر بلد بود کشور را به این سمت نمی‌برد».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر