۱۴۰۳ خرداد ۳۱, پنجشنبه

واکنش مذبوحانه رژیم آخوندی در قبال لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران توسط کانادا

 

واکنش مذبوحانه رژیم آخوندی در قبال لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران توسط کانادا

خامنه‌ای به همراه سرکردگان سپاه پاسداران
خامنه‌ای به همراه سرکردگان سپاه پاسداران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم آخوندی، روز پنجشنبه ۳۱خرداد در یک واکنش مذبوحانه در قبال لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران توسط کانادا، به تهدید دولت این کشور پرداخت و گفت: «جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را در پاسخ متناسب و متقابل در قبال این اقدام مغایر حقوق بین‌الملل و علیه ملت و دولت ایران برای خود محفوظ می‌داند».

خبرگزاری حکومتی ایسنا که سخنان این کارگزار وزارت‌خارجه رژیم آخوندی را منتشر کرد به‌نقل از وی نوشت: «ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، روز پنجشنبه اقدام سیاسی، غیرمتعارف و نابخردانه دولت کانادا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را شدیداً محکوم کرد».
کنعانی در ادامه با سوزوگداز از تأثیر افشاگریهای مقاومت مردم ایران در برملا شدن هر چه بیشتر چهره کریه و ضدبشری رژیم آخوندی اضافه کرد: «این حرکت غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز، در امتداد مسیر اشتباهی است که دولت کانادا طی بیش از یک دهه اخیر تحت تأثیر طیف جنگ‌طلبان و ناقضین واقعی حقوق‌بشر و بانیان اصلی تروریسم در پیش گرفته است».

این در حالی است که خبرگزاری نیروی تروریستی قدس موسوم به تسنیم در واکنش به این لیست‌گذاری سوزوگداز خود از مقاومت و افشاگریهای آنرا بیان داشت و در خبری که روز چهارشنبه ۳۰خرداد منتشر کرد نوشت: «کانادا که خود یکی از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی و پناهگاه آنها محسوب می‌شود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را گروه تروریستی اعلام کرد.
دومینیک لبلانک، وزیر امنیت ملی کانادا گفت که در نتیجه این تصمیم فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران از ورود به خاک کانادا منع و در صورت حضور در این کشور ممکن است درباره اقامت آنها تحقیق و در صورت لزوم اخراج شوند.

 

دولت کانادا سپاه پاسداران رژیم ایران را

در فهرست سازمانهای تروریستی قرار داد

 

دومینیک لبلانک وزیر امنیت کانادا - ۳۰خرداد ۱۴۰۳

امروز اینجا هستم تا بگویم دولت ما تصمیم گرفته است سپاه پاسداران را به‌عنوان یک نهاد تروریستی تحت قانون جزا لیست‌گذاری کند. این اقدام پیام قدرتمندی را می‌فرستد که کانادا از همهٔ ابزار در دسترس خود برای مبارزه با نهاد تروریستی سپاه پاسداران استفاده خواهد کرد. رژیم ایران به‌طور مداوم بی‌توجهی خود را به حقوق‌بشر نشان داده است هم در داخل و هم در خارج ایران و هم‌چنان تمایلش را به بی‌ثبات‌کردن نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی را نشان داده است. دولت ما تضمین خواهد کرد که مصونیتی برای اقدامات غیرقانونی رژیم ایران و حمایت آن از تروریسم وجود ندارد

 

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا:

آقای رئیس ما امروز سپاه پاسداران را به‌عنوان یک نهاد تروریستی لیست‌گذاری کردیم. این یک پیام قوی ارسال می‌کند که کانادا از همهٔ ابزار در دسترسش استفاده خواهد کرد تا رژیم ایران را مورد حسابرسی قرار بدهد. هیچ مصونیتی نمی‌تواند برای بی‌توجهی رژیم ایران به حقوق‌بشر و حمایت آن از تروریسم وجود داشته باشد. این یکی دیگر از اقدامات بسیار قدرتمندی است که ما علیه رژیم ایران در پیش گرفتیم که جزو قوی‌ترین اقدامات در جهان است.

 

خانم مریم رجوی:

لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران توسط کانادا که مقاومت ایران از سال‌ها پیش به آن فراخوان داده یک گام مثبت و شایان تبریک به پارلمان و دولت کاناداست. این اقدامی ضروری در برابر سرکوب و صدور تروریسم و جنگ‌افروزی است که چهار دهه به تأخیر افتاده بود. این کاری است که باید توسط سازمان ملل، اتحادیه اروپا و و انگلستان نیز صورت گیرد. مردم ایران و اکثریت ۲۸ مجلس قانونگذاری در کشورهای مختلف جهان خواهان حسابرسی از سردمداران رژیم به‌خاطر اعدام و قتل‌عام و نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت و سرکوب زنان و ملیتهای تحت ستم در ایران هستند.

 

وزارت امنیت کانادا در سایت رسمی خود نام سپاه پاسداران رژیم آخوندی را به لیست سازمانهای تروریستی خود اضافه کرد و نوشت: «هدف سپاه پاسداران حفاظت از رژیم ایران در برابر تهدیدات داخلی و خارجی است. این بخش کلیدی از جامعه امنیتی و اطلاعاتی رژیم ایران است، موشکهای بالستیک و زرادخانه پهپادهای این رژیم را کنترل می‌کند، عملیات‌های خارج از کشور را انجام می‌دهد و حلقه ارتباطی اصلی رژیم ایران با نیروهای نیابتی منطقه‌یی آن است... نیروهای سپاه متشکل از نیروهای زمینی سپاه پاسداران، نیروی دریایی سپاه، نیروی هوافضای سپاه، نیروی بسیج، نیروی قدس (که از سال ۲۰۱۲ در فهرست سازمانهای تروریستی کانادا قرار گرفته است و هم‌چنین یک اداره ضداطلاعات آن و نمایندگان ولی‌فقیه رژیم ایران است. سپاه به‌شدت در فعالیت‌های تجاری و بازرگانی در ایران مشارکت دارد و چندین نهاد تجاری را کنترل می‌کند و در طیف وسیعی از بخش‌های اقتصاد رژیم ایران نفوذ دارد. سود حاصل از این فعالیت‌ها برای حمایت از طیف وسیعی از عملیات غیرقانونی سپاه از جمله حمایت از تروریسم استفاده می‌شود... . سپاه پاسداران با استفاده از سازمان اطلاعاتی خود و نیروی قدس آگاهانه دست اقدامات تروریستی انجام می‌دهد».

 

وزارت امنیت کانادا در بیانیهٔ خود برای اعلام لیست‌گذاری سپاه خامنه‌ای، تأکید کرد: «سپاه پاسداران اکنون به‌عنوان یک نهاد لیست‌گذاری شده، طبق قانون جنایی کانادا، تعریف «گروه تروریستی» را شامل می‌شود. به‌عنوان پیآمد فوری این لیست‌گذاری، مؤسسات مالی کانادایی، مانند بانکها و بنگاههای مالی، ملزم به مسدود کردن فوری اموال یک نهاد لیست‌گذاری‌شده هستند. معاملهٔ آگاهانه با اموال متعلق به یا تحت کنترل یک گروه تروریستی برای هر کسی در کانادا و کانادایی‌های خارج از کشور یک جرم محسوب می‌شود».

در این بیانیه تصریح شده است: «چندین جرم در قانون کیفری وجود دارد که به رفتار در ارتباط با گروه‌های تروریستی می‌پردازد. به‌عنوان مثال، قانون جزا معامله هر گونه دارایی از جمله پول متعلق به یا تحت کنترل گروه‌های تروریستی یا ارائه هر گونه خدمات مالی... را به‌سود... یک گروه تروریستی را ممنوع می‌کند».

 

خبرگزاری رویترز ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ گزارش داد که کانادا سپاه پاسداران رژیم ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است

به گفته این خبرگزاری یکی از اعضای ارشد کابینه روز چهارشنبه گفت، کانادا سپاه پاسداران رژیم ایران را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار داده است و می‌تواند درباره مقامات ارشد سابق این رژیم مقیم کانادا تحقیق کند.

دومینیک لبلانک وزیر امنیت عمومی به خبرنگاران گفت: کانادا از تمام ابزارهای ممکن برای مبارزه با فعالیت‌های تروریستی انجام شده توسط سپاه استفاده خواهد کرد و افزود که این اطلاعیه منعکس‌کننده شواهد بسیار قوی و قانع کننده است.

لازم به یادآوری است که ایالات متحده در آوریل ۲۰۱۹ اقدام مشابهی انجام داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر