شهر پاریس شامگاه جمعه 3 ژوئیه 2015 شاهد برگزاری کنفرانس بزرگی تحت عنوان «اسلام دموكراتيک و بردبار علیه ارتجاع و بنيادگرايی» با شرکت شمار زیادی از شخصيت های برجسته عربی و اسلامی بود.
این کنفرانس به دعوت و حمايت كميته مسلمانان فرانسه به مناسبت ماه مبارك رمضان وبه منظور حمایت از حقوق اعضای مجاهدین خلق ایران که از اردوگاه «اشرف» به پایگاه لیبرتی در عراق انتقال داده شدند، برگزار شد.
شرکت کنندگان در این کنفرانس بر ضرورت مبارزه با بنیادی گرایی و فرقه گرایی که به گفته آنها نظام جمهوری اسلامی یکی از عوامل اصلی نشر آن در منطقه است تاکید کردند.
به گزارش تلویزیون الحدث، کنفرانس با سخنرانی مریم رجوی یکی از رهبران برجسته سازمان مجاهدین خلق و عضو شورای ملی مقاومت ایران افتتحاح شد.
خانم رجوی در این سخنرانی ضمن اشاره به بحران و تنش فرقه ای در منطقه خاورمیانه گفت: «مسلمانان جهان چه شيعه و چه سنی دشمن واحدی دارند و آن بنيادگرايان حاكم بر ايران هستند».
او تأكيد كرد: «سيلاب خون و آتشي كه افراطی گری تحت نام اسلام جاری كرده است، قابل پايان‌ دادن است و راه تحقق اين هدف همبستگی با مقاومت و مردم ایران و ايستادگی تمام عيار در برابر ولايت فقيه و همدستان آن مانند بشار اسد و جریاناتی است که در عراق و یمن و لبنان و سوریه تابع ولایت فقیه و مجری سیاست های آن هستند».
خانم رجوی افزود: «تا زمانی كه اين رژيم در قدرت است، ملت ايران و ساير مردم خاورميانه، رنگ آزادی و دموكراسی را نخواهند ديد. رژيمی كه به ‌رغم مخالفت مردم ايران و جامعه بين‌المللی، همچنان بر دستيابی به بمب اتمی اصرار می كند، خطری برای همة جهان است».
مریم رجوی در بخشی از سخنرانی خود ضمن تأكيد بر لزوم جدايی دين و دولت اعلام کرد که برای دفاع از اسلام «اصيل محمدی» در برابر ارتجاع و بنيادگرايي اظهار داشت: « ما دين اجباری و اجبار دينی را رد می كنيم، حكومت استبدادی تحت نام اسلام، احكام شريعت ارتجاعی و تكفير مخالفان، چه به نام شيعه و چه به نام سنی، ضد اسلام و ضد آيين رهايی بخش محمدی است».
وی افزود:« از نظر ما گوهر اسلام، آزادی است، آزادی از هرگونه جبر و ستم و بهره ‌كشی، ما از اسلام حقيقی يعنی اسلام بردبار و دموكراتيک پيروی می كنيم .اسلام مدافع حاكميت مردم، اسلام مدافع برابری زن و مرد».
عضو برجسته سازمان مجاهدین با تاکید مجدد بر مردود شمردن تبعيض دينی و ضرورت دفاع از حقوق پيروان همه اديان و مذاهب در ایران اظهار داشت:« اسلام برادری همه مذاهب است. جنگ مذهبی و تفرقه‌افكنی ميان شيعه و سنی، ارمغان شوم ولايت فقيه برای استمرار خلافت ضد اسلامی و ضد انسانی اوست».

 حمايت كنفرانس از ائتلاف كشورهاى عربى عليه حوثى ها

شركت كنندگان در اين كنفرانس، همچنانكه بسياری از ديگر شخصيت هاي برجسته عربی و اسلامی در بيانيه مشتركی از ائتلاف عربی برای مقابله با اشغال يمن توسط عوامل رژيم ايران حمايت كرده و خواستار گسترش آن در حمايت از ارتش آزاد و اپوزيسيون سوريه برای سرنگوني بشار اسد شدند. آنها تاكيد كردند «ايران بايد كليه قطعنامه های شوراي امنيت ملل متحد در باره پروژه هاي اتمی را اجرا و به كليه سئوالات IAEA پاسخ داده و اجازه بازديد سرزده از همه سايتهاي نظامی و غيرنظامی اعلام شده يا نشده را بدهد.
در بيانيه پایانی این کنفرانس آمده است : «اعضا سازمان مجاهدين خلق ايران در ليبرتی، مسلمانان راستينی كه عمر خود را وقف مبارزه عليه رژيم ايران كرده اند، سرمايه بزرگ جهان اسلام و جامعه بشری برای مقابله با بنيادگرايی و افراطی گری تحت نام اسلام هستند. آنها عزيزترين مهمانان جامعه عرب هستند و حفاظت از آنها وظيقه هر مسلمان و عرب شرافتمند است. ما نقض عهدهای آمريكا و ملل متحد در مورد آنها و همچنين تضييع حقوق و محاصره ظالمانه آنها توسط دولت عراق و اعزام مأموران وزارت اطلاعات تحت عنوان خانواده ساكنان و شكنجه روانی ساكنان را قويا محكوم و اعلام می كنيم آمريكا و ملل متحد بايد حفاظت آنها را تامين و تضمين كنند، در غير اينصورت بخشی از سلاح های انفرادی خودشان را برای دفاع از خود در مقابل شبه نظاميان وابسته به رژيم ايران به آنها بازگردانند. ليبرتی به عنوان كمپ پناهندگی شناخته و محاصره آن به ويژه محاصره پزشكی به طور كامل لغو شود».
بيانيه ضمن حمايت از شورای ملی مقاومت و برنامه های آن برای آينده ايران فی افزاید:« به رسميت شناختن اين مقاومت و مبارزه اش برای سرنگونی رژيم ايران نه تنها خواست مردم ايران بلكه نياز صلح و آرامش در منطقه و يک گام ضروری برای شكست دادن "پديده شوم بنيادگرايی" است».