داوود اغلو نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه 27 ژوئیه طی مصاحبه ای گفته است که آنکارا و واشینگتن بر ضرورت دادن پوشش هوایی به مخالفان اسد در خاک سوریه به توافق رسیدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه حریت، اغلو اظهار داشت که ترکیه قصد ندارد نیروی زمینی به سوریه اعزام کند، اما با ایالات متحده به توافق رسیده که به مخالفان معتدل سوری پوشش هوایی بدهد تا آنها جلوی پیشروی های داعش در سوریه را بگیرند.
اغلو افزود: « واحدهای حمایت از مردم کرد در سوریه اگر بتواند رابطه اش را با رژیم اسد قطع کند و موجب تهدیدی برای ترکیه نشود، می تواند به عنوان بخشی از اپوزیسیون سوریه مورد حمایت ما قرار گیرد».
اغلو گفته است که به رغم وجود اختلاف نظر میان آمریکا و ترکیه در باره برخی مسائل سیاسی در خاورمیانه اما به دلیل داشتن نفقطه نظرات مشترک در رابطه با بحران سوریه موفق شدند در زمینه دادن پوشش هوایی به مخالفان سوری به توافق برسند».
همزمان با گسترش درگیری های مسلحانه در سوریه طی دوسال گذشته حزب «اتحاد دموکراتیک» کردهای سوریه به عنوان تنها شریک برتر آمریکا در جنگ علیه داعش در این کشور عرض اندام کرد. پیروزی های نظامی این حزب کرد سوریه ای نگرانی و ترس ترکیه از برانگیختن احساسات جدایی طلبانه در میان جامعه کرد این کشور را باعث شد. این حزب به عنوان شاخه ای پ.ک.ک در سوریه به شمار می رود. از نظر ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا حزب «پ.ک.ک » یک گروه تروریستی تلقی می شود.