۱۴۰۳ خرداد ۱۶, چهارشنبه

بمب سازی واعتراف رژیم - کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، «دکترین هسته‌ای» خود را تغییر می‌دهیم

 کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، «دکترین هسته‌ای» خود را تغییر می‌دهیم

کمال خرازی

منبع تصویر،IRNA

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در گفتگو با شبکه الجزیره مباشر، با اشاره به تنش میان ایران و اسرائیل گفته است: «ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.»

او با اشاره به اینکه ایران به هدف خود در اصابت موشک به پایگاه نظامی اسرائیل دست پیدا کرده است، تاکید کرد که در صورت لطمه‌زدن اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، «سطح بازدارندگی ایران، متفاوت» خواهد شد.

آقای خرازی به جنگ غزه هم اشاره کرد و گفت که ایران در «حمایت از محور مقاومت»، مصمم است.

او تاکید کرد که «هر یک از اعضای این محور به طور مستقل و بنا به شرایط میدانی تصمیم می‌گیرند.»

به گفته آقای خرازی: «نیروهای مقاومت در هر کشوری که هستند علیه آن کشور نیستند. نیروهای مقاومت در برابر رژیم اسرائیل قرار دارند.»

این اظهارات مشاور ارشد آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران به صورت گسترده‌ بازتاب یافت و با واکنش‌هایی نیز همراه شد.

از جمله حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) خطاب به آقای خرازی نوشت: «تنها فایده بمب اتم، سلطه بیشتر نظامیان بر سیاست کشور است. موجودیت و آینده ایران از ناحیه مدیران ناکارآمد، عدم پیگرد فساد اقتصادی افراد دارای مصونیت و شکاف روزافزون فضای ذهنی مردم و مسئولان تهدید می‌شود.»

گفتگوی آقای خرازی در حالی امروز ۲۰ اردیبهشت منتشر شد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۱۷ اردیبهشت در تهران با شماری از مقام‌ها از جمله وزیر خارجه دیدار کرد.

آقای گروسی در نخستین کنفرانس بین‌‌المللی علوم و فنون هسته‌ای که از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در اصفهان برگزار شد هم حضور یافت.

سفر آقای گروسی به تهران در حالی صورت گرفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران به دلیل «عدم همکاری» در بازرسی‌ها و سایر موضوعات باقی مانده انتقاد کرد.

آقای گروسی پس از دیدار با وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که «تدابیر عملی» را برای احیای بیانیه مشترک تهران و آژانس در اسفند ۱۴۰۱، با هدف «احیای روند اعتماد‌سازی و افزایش شفافیت» مطرح کرده است.

ایران با اتهام تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در پوشش یک برنامه صلح‌آمیز روبرو است اما همواره این اتهام را رد کرده و گفته است تنها اهداف صلح‌آمیز دارد.

البته در هفته‌های گذشته و در اوج رویارویی ایران و اسرائیل، احمد حق‌طلب، فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای ایران هشدار داد که اگر اسرائیل بخواهد با تهدید به حمله به مراکز اتمی، ایران را تحت فشار قرار دهد، «تجدیدنظر» در سیاست هسته‌ای «محتمل و قابل‌تصور» است.

در همان مقطع، جواد کریمی قدوسی، از چهره‌های تندرو در ایران بر توان ساخت سلاح اتمی و امکان افزایش برد موشک های ایران به ۱۲ هزار کیلومتری تاکید کرد.

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران پیش از این هم گفته بود: «توانایی تولید بمب اتمی داریم، اما قصد تولید نداریم.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه پیشین و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران هم قبلا گفته بود تجدیدنظر در سیاست هسته‌ای جزو اختیارات علی خامنه‌ای است.

 از بی بی سی فارسی 

تیتر از ماست خجسته 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر