۱۴۰۳ مرداد ۱۹, جمعه

مایکروسافت می‌گوید «هکرهای وابسته به ایران» یک مقام ارشد یک ستاد انتخاباتی آمریکا را هدف گرفتند

 مایکروسافت می‌گوید «هکرهای وابسته به ایران» یک مقام ارشد یک ستاد انتخاباتی آمریکا را هدف گرفتند

صفحه کامپیوتر

منبع تصویر،Reuters

پژوهشگران شرکت مایکروسافت می‌گویند که هکرهای وابسته به حکومت ایران بیش از یک ماه پیش سعی داشتند که به حساب «یک مقام عالیرتبه رسمی» در کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نفوذ کنند.

این گزارش چند هفته پس از هک اکانت یک مقام رسمی محلی منتشر شده است.

در گزارش مایکروسافت که روز جمعه ۱۹ مرداد ماه منتشر شد جزئیاتی درباره این «مقام عالیرتبه» ارائه نشده است اما آمده که تلاش برای نفوذ، بخشی از افزایش فعالیت گروه‌های وابسته به ایران برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر/ آبان ماه است.

گزارش مایکروسافت یک روز پس از آن منتشر شد که وزارت خارجه آمریکا با انتشار تصاویری از ۶ مقام ارشد مرکز فراندهی سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱۰ میلیون دلار جایزه برای هرگونه اطلاعاتی که منجر به تعیین محل و افشای هویت این افراد شود تعیین کرد.

وزارت خارجه آمریکا گفت که این افراد از «مقامات ارشد فرماندهی الکترونیک سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند» و «فعالیت‌های مخرب سایبری را علیه زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده هدایت می‌کنند.»

به گزارش رویترز دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که توانایی‌های سایبری ایران «دفاعی و متناسب با تهدیدهایی است که با آن مواجه» است و این کشور هیچ برنامه ای برای حملات سایبری نداشته است.

دفتر نمایندگی ایران در واکنش به گزارش مایکروسافت گفت که «انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک موضوع داخلی این کشور است و ایران در آن مداخله‌ نمی‌کند.»

در گزارش امروز مایکروسافت آمده که گروهی که توسط واحد اطلاعات سپاه اداره می‌شود،‌ یک ایمیل «فیشینگ هدفدار» به یکی از مقامات عالیرتبه در ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا ارسال کرده است و گروه دیگری هم که مرتبط با سپاه هستند یک حساب کاربری دولتی در سطح محلی را که مجوز دسترسی محدود داشته به خطر انداختند.

در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم که چهار سال پیش برگزار شد،‌ مدیر اطلاعات ملی آمریکا با «اطمینان بالا» نتیجه گیری کرده بود که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران کارزار سایبری-تبلیغاتی جمهوری اسلامی علیه انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا را برای ضربه زدن به دونالد ترامپ تایید کرده بود.

این گزارش - که ارزیابی دسته جمعی سازمان های اطلاعاتی آمریکا بود- اعلام کرد که کل حکومت ایران، و نه یک جناح خاص، از این اقدام منتسب به جمهوری اسلامی حمایت کردند تا به هدف خود برای تشدید اختلافات در جامعه آمریکا و ضربه زدن به مشروعیت نهادهای دمکراتیک ایالات متحده برسند.

وزارت دارایی آمریکا بارها شرکت‌های سایبری ایرانی را به اتهام تلاش برای حملات سایبری در فهرست تحریم‌های این کشور قرار داده است.

حتی سه سال پیش برای دو شهروند ایرانی که متهم شده بودند که در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا، دست کم از طریق یک وب‌سایت انتخاباتی، اطلاعات محرمانه مربوط به رای دهندگان آمریکایی را به دست آورده‌اند و با ارسال نامه‌های تهدید آمیز برای رای دهندگان دموکرات، از جمله با تهدید فیزیکی، از آنها خواسته‌اند رای خود را از بایدن به ترامپ تغییر دهند،‌ جایزه تعیین کرد.

هشدار سازمان امنیت داخلی اسرائیل درباره کاربران جعلی

در تحولی دیگر، شاباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل،‌ نسبت به آنچه که تلاش ایران برای جذب اسرائیلی‌ها در شبکه های اجتماعی خواند و همچنین نسبت به کاربران جعلی هشدار داد.

این سازمان دیروز، پنجشنبه ۱۸ مرداد در بیانیه‌ای که رسانه‌های اسرائیل آن را منتشر کردند فهرستی از اسامی کاربران را منتشر کرده و هشدار دادند که «این حساب‌های کاربری جعلی هستند و توسط سازمان‌های اطلاعاتی ایران و با هدف جذب اسرائیلی‌ها فعالیت می‌کنند.»

در میان این فهرست تعداد زیادی گروه‌های تلگرامی وجود دارد و سازمان امنیت اسرائیل می‌گوید که «هدف تهدید امنیتی اسرائیل است.»

بیشتر این اکانت‌ها به زبان عبری است و به بهانه های مختلف از شهروندان اسرائیلی می‌خواهد که اطلاعات خود را منتشر کنند.

چهار سال پیش شرکت امنیت سایبری اسرائیلی آمریکایی چک پوینت در گزارشی از فعالیت گروهی از هکرها به نام «بچه گربه وحشی» خبر داده و گفته بود که این گروه وابسته به حکومت ایران هستند و مخالفان حکومت ایران را هدف قرار می‌دهند.

اتهامات مربوط به حملات سایبری ایران درحالی مطرح می‌شود که حمله با استاکس‌نت به تاسیسات اتمی ایران، نقطه عطفی در حملات سایبری به شمار می‌رود.

استاکس‌نت یک بدافزار ساخت دولت‌های آمریکا و اسرائیل بود که در سال ۱۳۸۹ با آن به تاسیسات هسته‌ای ایران در نظنز حمله شد.

مقام های رسمی جمهوری اسلامی بعدها اعلام کردند این ویروس در نهایت نتوانست ضربه‌ای به ساختارهای اتمی وارد کند. بی بی سی فارسی 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر