۱۴۰۳ مرداد ۱۹, جمعه

آمریکا نگران اقدامات غیرمنتظره اسرائیل و حملات ایران است

 آمریکا نگران اقدامات غیرمنتظره اسرائیل و حملات ایران است


در روزهای اخیر، آمریکا موفق شده است مانع افزایش تنش‌ها در خاورمیانه شود و اکنون با اقدامات بیشتر، سعی دارد از ورود این منطقه به یک بحران بزرگ جلوگیری کند.

مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با «العربیه» اعلام کردند که بیشترین نگرانی آن‌ها از وقوع حادثه‌ای است که می‌تواند شعله‌ای برای آغاز بحران باشد. به گفته آن‌ها، تهدیدهای ایران و حزب‌الله تا حدی قابل پیش‌بینی و کنترل است، اما یک حادثه کوچک می‌تواند وضعیت را به طور ناگهانی وخیم‌تر کند.

نگرانی از اقدامات اسرائیل

منابع آمریکایی به العربیه گفتند که از اقدامات احتمالی اسرائیلی نگرانی زیادی دارند. به گفته مقامات آمریکایی، هر اقدام مشابهی از سوی اسرائیل می‌تواند طرفین را به سمت یک رویارویی سوق دهد که همه از آن هراس دارند.

آمریکا همچنین نگران است که نیروهای اسرائیلی دست به «حملات پیشگیرانه» از جمله حمله به مواضع موشکی گروه‌های مسلح در لبنان بزنند. چنین حملاتی می‌تواند منجر به کشته شدن افراد زیادی شود و در نهایت به یک درگیری بزرگ، شبیه به جنگ سال 2006، منجر شود. مقامات آمریکایی تأکید کرده‌اند که خودشان هیچ حمله پیشگیرانه‌ای انجام نخواهند داد و از اسرائیل نیز خواسته‌اند که از این نوع حملات خودداری کند.

ناامیدی از آتش‌بس در غزه

آمریکایی‌ها از عدم موفقیت در متقاعد کردن دولت اسرائیل برای توافق بر سر آتش‌بس یا حداقل کاهش عملیات نظامی در غزه و کرانه باختری ابراز ناامیدی کرده‌اند. به گفته سخنگویان دولت آمریکا، تا دستیابی به توافق نهایی، که می‌تواند تنش‌ها را کاهش داده و ایران و حزب‌الله را از تهدیدات انتقام‌جویانه خود بازدارد، فاصله چندانی وجود ندارد.

آن‌ها امیدوارند که بازگشت مذاکره‌کنندگان به گفتگوها در روز پنجشنبه، فرصتی برای نهایی کردن جزئیات این توافق باشد.

«وضعیت بازدارندگی»

یکی از منابع آمریکایی در گفت‌وگو با العربیه تاکید کرد که اسرائیل و ایران هر دو تمایل به درگیری دارند، اما تهران پیام‌های آمریکا و دیگر کشورهای جهان را دریافت کرده است. در هفته گذشته، آمریکا با انجام اقدامات نظامی و دیپلماتیک متعدد، تلاش کرده تا به یک «وضعیت بازدارندگی» برسد. آن‌ها از طریق گفتگوهای مستقیم و غیرمستقیم به ایران هشدار داده‌اند که هرگونه اقدام انتقامی به نفعشان نخواهد بود. نیروهای آمریکایی از هفته گذشته آماده مواجهه با هرگونه حمله احتمالی از سوی ایران بوده و اکنون نیز آمادگی کامل دارند.

این مقام آمریکایی اشاره کرد که آمریکا یک مجموعه از جنگنده‌های پیشرفته را به پایگاه‌های منطقه‌ای «فرماندهی مرکزی» اعزام کرده و گروه دیگری از جنگنده‌ها نیز به منطقه اعزام شده است. همچنین، آمریکا سامانه‌های ضد موشکی و نیروی دریایی را در منطقه مستقر کرده است. بر اساس برخی گزارش‌ها، برای اولین بار پس از مدت‌ها، ناوهای جنگی آمریکا در خلیج حضور دارند و ناو هواپیمابر «آیزنهاور» نیز در دریای عرب و خلیج عمان مستقر شده است. همچنین، ناوشکن‌های آمریکایی در دریای سرخ و شرق مدیترانه حضور دارند که همگی مجهز به سامانه‌های ضد موشکی هستند.

خودداری از درگیری

با توجه به حضور گسترده نیروهای آمریکایی و توانایی‌های نظامی فرانسه، بریتانیا و اسرائیل، واشینگتن امیدوار است که ایران، حزب‌الله و دیگر گروه‌های وابسته به ایران دریابند که هرگونه حمله‌ای به شکست منجر خواهد شد. آمریکا تأکید دارد که هرگونه عملیات انتقام‌جویانه از سوی ایران نمی‌تواند به اسرائیل آسیب بزند و در عوض باعث افزایش تنش‌ها خواهد شد. با وجود ادامه تنش‌ها و نگرانی‌ها، مقامات آمریکایی همچنان امیدوارند هر روزی که بدون درگیری جدید بگذرد، به معنای موفقیت در اقدامات آن‌هاست.العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر