۱۴۰۳ خرداد ۲۶, شنبه

ایالات متحده می‌گوید «هفت» رادار شورشیان حوثی در یمن را هدف قرار داده است

 ایالات متحده می‌گوید «هفت» رادار شورشیان حوثی در یمن را هدف قرار داده است


فرود هلیکوپتر نیروی دریایی آمریکا بر روی یک ناوشکن ارتش این کشور در دریای سرخ، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴. AP - Bernat Armangue

ارتش ایالات متحده آمریکا شامگاه جمعه ۲۵ خرداد اعلام کرد که هفت رادار حوثی‌های یمن را که با کمک آن‌ها به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و خلیج عدن حمله می‌کرده، هدف قرار داده است. این اقدام واشنگتن درحالی است که شورشیان یمنی مورد حمایت جمهوری اسلامی حملات خود به کشتی‌ها در این منطقه را افزایش داده‌اند.

فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هفت رادار» را که به حوثی‌ها اجازه می‌داد «کشتی‌ها و ناوبری تجاری را به خطر بیندازند» منهدم کرده است.

سنتکام گفت رادارها در ۲۴ ساعت گذشته در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن منهدم شده است.  فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه افزود که در طول همین مدت دو قایق بدون سرنشین و یک پهپاد شورشیان یمنی نیز منهدم شده‌اند.

این حملات آمریکا در شرایطی است که حملات حوثی‌ها به  کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و خلیح عدن شدت گرفته است. حوثی‌ها یکی از گروهای مسلح مورد حمایت تهران در منطقه هستند که ایران آن‌ها را «محور مقاومت» در برابر اسرائیل و ایالات متحده توصیف می‌کند.

همچنین بخوانیدیک ملوان در حمله موشکی حوثی‌ها در خلیج عدن زخمی شد

حوثی‌ها روز پنجشنبه اعلام کردند که در ۲۴ ساعت گذشته به سه کشتی حمله کرده‌اند و این اقدام را «به تلافی جنایات مرتکب شده علیه مردم ما در نوار غزه و در پاسخ به تجاوز آمریکا و انگلیس» به یمن انجام داده‌اند.

آژانس امنیت دریایی بریتانیا روز جمعه اعلام کرد، خدمه کشتی MV Tutor، کشتی‌ای که روز چهارشنبه در اثر حمله شورشیان حوثی در دریای سرخ آسیب دیده بود، تخلیه شدند.

از ماه نوامبر گذشته، این گروه نیابتی جمهوری اسلامی با ادعای همبستگی با ساکنان غزه، ده‌ها حمله پهپادی و موشکی علیه کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده است. حملاتی که منجر به اختلال در تجارت دریایی جهانی در این منطقه استراتژیک شده است.

در پاسخ به حملات حوثی‌ها، ایالات متحده در ماه دسامبر یک نیروی چند ملیتی را برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ ایجاد کرد و با کمک بریتانیا حملاتی را علیه مواضع این گروه که بخش بزرگی از یمن را در کنترل خود دارد، ترتیب دادند.ار اف ای 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر