۱۴۰۳ خرداد ۲۲, سه‌شنبه

توافق همکاری جامع میان روسیه و ایران به دلیل مشکلات تهران به حال تعلیق درآمده است

توافق همکاری جامع میان روسیه و ایران به دلیل مشکلات تهران به حال تعلیق درآمده است


دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه AP - Sergei Karpukhin

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، سه شنبه یازدهم ژوئن گفت که مسکو و تهران به فعالیت‌های خود برای دستیابی به یک توافق جامع همکاری دوجانبه ادامه می‌دهند، هر چند زمانبندی رویدادهای ویژه قابل تغییرند. پسکوف در عین حال تأکید کرد که مسکو مایل است پیوندهای خود را با ایران توسعه دهد.

پیشتر خبرگزاری روسیه گفته بود که توافق میان روسیه و ایران به دلیل مشکلات طرف ایرانی موقتاً به حال تعلیق درآمده است، هر چند سفیر ایران در روسیه با انتشار بیانیه‌ای این ادعا را رد کرد. از زمان آغاز جنگ اوکراین، روسیه پیوندهای سیاسی، تجاری و نظامی خود را با جمهوری اسلامی ایران تقویت کرده است. توافق جدید میان مسکو و تهران در سپتامبر ٢٠٢٢ در جریان ملاقات ولادیمیر پوتین با ابراهیم رئیسی مطرح شد. در ژانویه گذشته وزارت امور خارجۀ روسیه گفته بود که این توافق به زودی میان دو کشور امضاء خواهد شد.

در روزهای گذشته ولادیمیر پوتین در واکنش به افزایش کمک‌های نظامی غرب به اوکراین تهدید کرد که مسکو می‌تواند حمایت نظامی خود را از کشورهای مخالف غرب افزایش دهد. به گفتۀ منابع خبری، وزرای امور خارجۀ روسیه و ایران به تازگی بر سر متن یک توافق جدید همکاری جامع میان دو کشور با یکدیگر به توافق رسیدند. روسیه و ایران هر دو با فشارها و چالش های بزرگی در صحنۀ بین‌المللی به ویژه به دلیل تحریم‌های اقتصادی غرب روبرو هستند.

تصویب نهایی توافق همکاری جامع میان روسیه و ایران از جمله در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی می تواند تعادل ژئوپُلیتیک به ویژه در خاورمیانه و جهان را دستخوش تغییر کند و تنش با قدرت‌های غربی را افزایش دهد.     

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر