۱۴۰۳ خرداد ۲۰, یکشنبه

نخست‌وزیر دانمارک مورد حمله فیزیکی قرار گرفت - خشونت علیه سیاستمداران در میانۀ انتخابات پارلمان اروپا

خشونت علیه سیاستمداران در میانۀ انتخابات پارلمان اروپا؛ نخست‌وزیر دانمارک مورد حمله فیزیکی قرار گرفت

دفتر نخست‌وزیر دانمارک، روز شنبه ۸ ژوئن (۱۹ خرداد)، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مِته فردریکسن روز جمعه در مرکز شهر کپنهاگ پایتخت این کشور، مورد حملۀ فیزیکی یک مرد قرار گرفته است.


نخست وزیر دانمارک  با چاقو مورد حمله قرار گرفت 

 پلیس دانمارک روز شنبه ۸ ژوئن (١۹ خرداد)، اعلام کرد که یک مرد ۳۹ ساله به دلیل حمله به مته فردریکسن نخست‌وزیر این کشور، بازداشت شده است و روز شنبه برای بازجویی اولیه در این رابطه، در دادگاه کپنهاگ حاضر می‌شود.

دفتر نخست‌وزیری دانمارک نیز روز شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «مته فردریکسن در پی این حملۀ فیزیکی که روز گذشته در مرکز شهر کپنهاگ روی داد، شوکه شده اما آسیب جدی ندیده است؛ با این حال تمام قرارهای رسمی نخست‌وزیر دانمارک که برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده بود، لغو شده است».

پلیس دانمارک و مقامات رسمی این کشور، از ارائۀ جزئیات بیشتر در رابطه با انگیزۀ مهاجم و اینکه آیا او اسلحه نیز حمل می‌کرده یا نه، خودداری کرده‌اند.  

حمله به مته فردریکسن، دو روز پیش از رفتن دانمارکی‌ها به پای صندوق‌های رأی در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

بنا به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، خشونت علیه سیاستمداران به موضوعی تازه در جریان انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا تبدیل شده است؛ به طوریکه یک ماه پیش سه سیاستمدار آلمانی از جمله یکی از نامزدهای سوسیال دموکرات چپ میانه این کشور در آستانۀ انتخابات پارلمان اروپا و شورای منطقه، مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفتند.

همچنین نخست وزیر کرواسی نیز ماه گذشته پس از خروج از یک نشست دولتی در مرکز این کشور، هدف اصابت گلوله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد و موجی از واکنش‌ها را در سراسر اروپا برانگیخت.


اورسولا فن در لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز شنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که از شنیدن خبر حمله به نخست‌وزیر دانمارک بسیار شوکه شده است و تأکید کرد: «من این اقدام نفرت‌انگیز را که برخلاف هر چیزی است که ما در اروپا به آن‌ باور داریم و برای آن مبارزه می‌کنیم، محکوم می‌کنم».

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، حمله به مته فردریکسن نخست وزیر دانمارک را «غیرقابل قبول» خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

همزمان، شارل میشل رئیس شورای اروپایی نیز در حساب کاربری خود در شبکۀ اجتماعی ایکس، این اقدام را «تهاجمی بزدلانه» دانست و محکوم کرد.

در همین حال، جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا، تأکید کرد: «حمله به مته فردریکسن نخست وزیر دانمارک، یک اقدام خشونت‌آمیز غیرقابل تحمل است که نشان دهندۀ حمله به قلب ارزش‌های دموکراتیک است».

انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا که در حال حاضر در دانمارک و سایر کشورهای عضو اتحادیه در جریان است، روز یکشنبه ۹ ژوئن به پایان می‌رسد.ار اف ای

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر