زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۲ آبان ۷, یکشنبه

کاخ سفید در مورد جان‌باختن آرمیتا گراوند: خشونت مورد حمایت دولت ایران علیه مردم حاکی از «شکنندگی رژیم» است

کاخ سفید در مورد جان‌باختن آرمیتا گراوند: خشونت مورد حمایت دولت ایران علیه مردم حاکی از «شکنندگی رژیم» است

 آرمیتا گراوند قربانی دیگاه ارتجاعی واعمال خوشنت آمیز خامنه ای ، دین اجباری ، حکومت اجباری وحجاب اجباری شده است

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه در دو پیام پیاپی در شبکه «ایکس» گفت جان باختن آرمیتا گراوند آمریکا را برای پاسخگو دانستن جمهوری اسلامی مصمم تر می کند.

او نوشت: با تأسف عمیق متوجه شدم که آرمیتا گراوند پس از ضرب و شتم توسط گشت ارشاد به دلیل بی حجابی در ملاءعام جان باخته است. خشونت مورد حمایت دولت ایران علیه مردم خود وحشتناک است و بر شکنندگی رژیم تاکید دارد.

سالیوان ادامه داد: ایالات متحده به فشار برای اعاده حقوق زنان و دختران ادامه خواهد داد و با جامعه بین المللی همکاری خواهد کرد تا جمهوری اسلامی را در قبال نقض حقوق بشر مردم ایران پاسخگو بداند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که آرمیتا گراوند روز یکشنبه در میان تدابیر شدید امنیتی در بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.

وب‌سایت «دیده‌بان ایران» در گزارش کوتاهی از مراسم خاکسپاری نوشت که گفته می‌شود تعدادی در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند بازداشت شدند.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد افرادی که توانسته بودند از حلقه‌های امنیتی عبور کرده و در این مراسم شرکت کنند شعار «آرمیتا روحت شاد» سر می‌دادند.

واکنشهای گسترده به جان باختن آرمیتا گراوند

آبرام پیلی، معاون فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، هم صبح روز شنبه ششم آبان با انتشار پستی در رسانه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد در سوگ از دست‌دادن آرمیتا، دختر جوانی، است که به دلیل نپوشیدن حجاب در متروی تهران در اوایل ماه جاری مورد حمله قرار گرفت و اکنون بر اثر گزارش‌ها جان باخته است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در ادامه یادآور شد: «خشونت مورد حمایت دولت ایران علیه زنان و دختران، برای بسیاری از خانواده‌ها در داخل و خارج ایران ویران‌گر بوده است.»

در همین ارتباط، آنالینا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، در رسانه اجتماعی «ایکس» نوشت: «آرمیتا گراوند فقط ۱۶ سال سن داشت. یک کودک، یک دانش‌آموز، کل زندگی‌اش هنوز پیش رویش بود. وحشیگری رژیم، آینده او را ربود.»

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه افزود: «آینده ایران متعلق به جوانانش است. آینده ایران متعلق به زنانش است. رژیم نمی‌تواند میل آنها به آزادی را سرکوب کند.»

هانا نیومن، از نمایندگان آلمان در پارلمان اروپا، در رسانه اجتماعی «ایکس» گفت: «آرمیتا گراوند درگذشت. کشته شد زیرا یک رژیم اسلامگرا فکر می‌کند اشکالی ندارد کودکان را به دلیل نپوشیدن حجاب با کتک زدن به کما فرستاد. مهسا امینی، نیکا شاکرمی، آرمیتا گراوند، و بسیاری دیگر رفته‌اند. رژیمی که به جوان‌ترین [شهروندان] خود خیانت می‌کند، آینده‌ای ندارد.»

هانا نیومن در پستی دیگر گفت: «رژیم می‌خواست لحظه‌ای را برای اعلام مرگ او انتخاب کند که توجه جهانی بر جای دیگری معطوف است. بیایید اطمینان حاصل کنیم [مقامات جمهوری اسلامی] از این [مساله] قسر در نمی‌روند.»

انتشار خبر جان‌باختن آرمیتا گراوند، انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و از جمله خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس، فرانسه، دویچه‌وله، و روزنامه‌هایی همچون نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست، و گاردین به آن پرداختند.

علاوه بر این، سازمان‌های مدافع حقوق بشر و فعالان صنفی و مدنی ایرانی نیز با اشاره به حادثه زخمی‌شدن آرمیتا و سرکوب چندین دهه‌ای زنان و دختران ایرانی، انگشت اتهام را متوجه جمهوری اسلامی کرده‌اند.

آرمیتا گراوند، دختر نوجوان ۱۶ ساله‌، صبح روز نهم مهر ۱۴۰۲، هنگام حرکت به سمت مدرسه‌، در ایستگاه مترو «میدان شهدای» تهران، به دلیل نپوشیدن مقنعه و رعایت نکردن حجاب اجباری حکومتی، در داخل واگن، مورد حمله یک نیروی «آمر به معروف» قرار گرفت و با هل دادن او، سرش به لبه در خروجی قطار برخورد کرد و پس از بی‌هوشی به کما رفت.

روزنامه بریتانیایی «گاردین» روز ۱۳ مهر، سخنان دو شاهد را منتشر کرد که می‌گویند آرمیتا گراوند به محض اینکه داخل واگن مترو شد، یک زن مامور حجاب‌ اجباری شروع به مشاجره با او کرد زیرا آرمیتا، دختر ۱۶ ساله، روسری به سر نداشت. یک شاهد به این روزنامه گفت که وقتی آرمیتا به زمین افتاد، هنوز به هوش بود.

عفو بین‌الملل پیش‌تر اعلام کرده بود که به استناد گزارش‌های منتشر شده و با اشاره به شواهد متعدد درباره مخفی‌کاری مقام‌های جمهوری اسلامی در این باره، آرمیتا گراوند پس از حمله یک مامور اعمال حجاب اجباری به کما فرو رفته است.

 از صدای آمریکا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر