زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۴ فروردین ۱۱, سه‌شنبه

يكي از رهبران حماس:حوثی‌ها عروسکی در دستان جمهوری اسلامی ایران است.

حماس در جنگ یمن با کدام جناح است؟


  • 31 مارس 2015 - 11 فروردین 1394


محمود زهار، از رهبران ارشد حماس در غزه، می گوید با مداخله خارجی در امور داخلی یمن مخالف است و یمنی ها خودشان باید اختلافات را از طریق مسالمت آمیز حل و فصل کنند

محمود زهار، از رهبران گروه فلسطینی حماس در نوار غزه، به بی‌بی‌‌سی فارسی می‌گوید حماس در جنگ داخلی یمن طرف جناح خاصی را نگرفته است؛ این حرف آقای زهار اما شاید اعلام بی‌طرفی کامل نباشد.
حماس اخیرا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در یمن از «گزینه‌های دموکراتیک مردم» و «مشروعیت سیاسی» حمایت می‌کند، به عبارت دیگر از دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن که از دست شورشیان شیعه حوثی به عربستان سعودی فرار کرده و علنا حوثی‌ها را عروسکی در دستان جمهوری اسلامی ایران خوانده است.
مقامات ایرانی اتهام حمایت از حوثی‌ها را بی‌اساس می‌دانند و حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به حوثی‌ها را قویا محکوم می کنند. متحد آنان در لبنان یعنی گروه حزب الله "تهاجم سعودی-آمریکایی" به یمن را به شدت محکوم کرده، اما واکنش حماس به وقایع یمن متفاوت بوده است.
محمود زهار، در غزه به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید حماس با مداخلات خارجی در امور داخلی یمن مخالف است و در عین حال اقدام شورشیان حوثی علیه دولت آقای هادی را تایید نمی‌کند.
آقای زهار می‌گوید: «ما به مشروعیت سیاسی احترام می‌گذاریم. آنچه در یمن اتفاق افتاد مغایر مشروعیت بود. یمن انتخابات برگزار کرده بود، ‌ انتخاباتی منصفانه که نتیجه‌اش پذیرفته شده بود. نهاد ریاست جمهوری و ارگان‌های دولتی دیگر تاسیس شده بودند. اما چیزی که اتفاق افتاد خلاف این روند بود. بنابراین ما از مشروعیت سیاسی حمایت می‌کنیم، حالا این موضع حمایت از ائتلاف (عرب) قلمداد شود یا نه. در هر صورت ما خواهان حل مسالمت آمیز مسائل یمن هستیم.»
به نظر می‌رسد که بحران منطقه‌ای یمن گروه اسلامگرای حماس را در موقعیت دشواری قرار داده باشد. حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، گرچه مورد حمایت ایران است، با برخی رقبای منطقه‌ای جمهوری اسلامی رابطه گرم تری دارد، به ویژه با قطر و ترکیه که در سال‌های اخیر به حامیان اصلی این گروه تبدیل شده‌ و بر سر یمن، ایران را به تلاش برای سلطه بر خاورمیانه متهم کرده‌اند.
با این وجود، مقام ارشد حماس در غزه همچنان بر حفظ روابط حسنه با تمام کشورهای اسلامی تاکید دارد.
محمود زهار می‌گوید: «ما تلاش می‌کنیم که روابطمان را با مصر، عربستان سعودی، ایران، ترکیه و سایر کشور‌ها بهتر کنیم. بنابراین حماس در مباحث داخلی کشورهای عرب و اسلامی موضع گیری نمی‌کند.»
این در حالیست که حدود سه سال پیش گروه حماس در اقدامی کم سابقه بی‌طرفی در قبال بحران سوریه را کنار گذاشته و اعلام کرده بود از مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، حمایت می‌کند.
آن موضع گیری جنجالی علیه مهم‌ترین متحد منطقه‌ای ایران، چالش بزرگی در روابط حماس و جمهوری اسلامی ایجاد کرد. امروز هم در مورد یمن، حماس می‌گوید در کنار «دولت قانونی» و «مشروعیت سیاسی» ایستاده است؛ این حمایت تلویحی از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به احیای حس اعتماد متقابل بین حماس و ایران کمکی نخواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر