احمد داوود اغلو، نخست وزیر ترکیه می‌گویند مذاکره با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه همچون دست دادن با آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی و صدام حسین، رئیس جمهوری اسبق عراق است.
این سخنان نشان از اختلاف میان ترکیه و آمریکا بر سر چگونگی تعامل با نظام اسد دارد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفته بود که ایالات متحده در ‌‌نهایت مجبور به مذاکره با اسد خواهد شد. اما وزارت امور خارجه آمریکا پس از آن در بیانیه‌ای اظهار داشت که منظور کری شخص اسد نیست و واشنگتن هیچ‌گاه با او وارد بازی امتیاز‌ها نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، داوود اغلو که سه شنبه ۱۷ مارس در جلسه حزب عدالت و توسعه در آنکارا سخن می‌گفت اظهار داشت کسانی که می‌گویند باید با اسد مذاکره کرد «باعث می‌شوند به ارزش‌های انسانیمان شک کنیم.»

او افزود: «با وجود همه کشتار‌ها و با وجود به کار گیری اسلحه شیمیایی و عبور از خط قرمز... اگر همچنان با اسد دست می‌دهید، تاریخ این کار شما را به یاد خواهد آورد. دست دادن با اسد با دست دادن با هیتلر، صدام، کارازیچ و می‌لوسویچ فرقی ندارد.

ایالات متحده آمریکا از اپوزیسیون سریه حمایت می‌کند. اما تمرکز آمریکا بر جنگ با گروه تندروی دولت اسلامی موسوم به داعش که مناطق وسیعی از عراق و سوریه را کنترل می‌کند، تغییر کرد.

ترکیه شریکی مردد در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به رهبری آمریکا به شمار می‌آید. آنکارا در غیاب طرحی شامل برای پایان دادن به بحران سوریه که شامل کنار رفتن از اسد بشود، با افزایش همکاری نظامی خود با ائتلاف مخالفت می‌کند.

العربيه نت