۱۳۹۴ فروردین ۵, چهارشنبه

بنظر ميرسد بدليل وضع خراب رژيم ايران - استراتژی"رنو" و "پژو-سیتروئن" برای تسلط بر بازار خودرو آفریقا

استراتژی"رنو" و "پژو-سیتروئن" برای تسلط بر بازار خودرو آفریقا
"رنو" و" پژو- سیتروئن "، دو خودرو ساز بزرگ فرانسوی استراتژی نفوذ و گسترش در قاره آفریقا را به مرحله اجرا گذاشته اند. در حالی که بازارهای خودرو در بسیاری از کشورهای نوخاسته صنعتی، از جمله روسیه، برزیل و هند، این دو خودرو ساز فرانسوی را مأیوس کرده اند. در شرایطی که بازار خودرو چین، یا بهتر بگوئیم"الدورادو" چین، نمی تواند بازاری دائمی و بلند مدت برای خودرو سازان خارجی باشد و در یک چشم انداز 10 تا 15 ساله این بازار، به نقطه اشباع خود نزدیک خواهد شد، این دو خودرو ساز فرانسوی در تلاش برای تحکیم و افزایش نفوذ خود در قاره آفریقا هستند

.
"رنو" پس از آنکه در سال 2014 میلادی نزدیک به 200 هزار خودرو نو در این قاره فروخته است، در نظر دارد تا در یک افق ده ساله فروش خود در آفریقا را به 500 هزار واحد خودرو افزایش دهد.
در باره پژو- سیتروئن" پی اس آ"، منطقه آفریقا از تابستان گذشته در چهارچوب اولویت های سرمایه گذاری و استراتژیک بلند مدت این خودرو ساز فرانسوی قرار گرفته است. پژو- سیتروئن در صدد ایجاد یک کارخانه جدید خودرو در کشورهای منطقه ساحلی آفریقا میباشد. اگر منطقه شمال آفریقا، خصوصاً کشورهای مغرب هنوز به عنوان منطقه نفوذ این خود رو ساز فرانسوی باقی مانده است، رقابت خودرو سازان ژاپنی و کره ای، خصوصاً شرکت "تویوتا" در منطقه ساحلی آفریقا بسیار شدید بوده است. این رقابت موجب گردیده که پژو- سیتروئن بخش عمده ای از بازار های سنتی خود دراین منطقه را از دست بدهد.
همانطور که گفته شد، شرکت تویوتا بر بازار این منطقه آفریقا تسلط یافته است. بازاری که در گذشته در اختیارپژو- سیتروئن و خصوصاً پژو مدل 504 سواری-وانت ساخت این شرکت بوده است.
پژو- سیتروئن، سال گذشته طرح ایجاد یک کارخانه مونتاژ خودرو در کشور نیجریه را امضا کرد. این کارخانه قرار است در آیِنده مبدل به یک واحد کامل تولید خودرو در این کشور گردد .
مدیران پژو- سیتروئن کشور نیجریه را ، کشوری بالقوه جذاب برای آینده بازار خودرو بر آورد کرده اند.
بر اساس برآوردهای پژو- سیتروئن در افق سال های 2025 فروش خودرو در منطقه آفریقا و خاورمیانه به
میزان 8 میلیون خودرو افزایش خواهد یافت. این در حالی است که میزان کنونی این بازار منطقه ای، کمتر از 5 میلیون خودرو نو در سال میباشد.

بازار آفریقا که اشتهای دیگر خودرو سازان جهان از جمله فولکس واگن، و خودر سازان ژاپنی و چینی را تحریک کرده است، ضمن داشتن یک رشد بالقوه، دارای مشکلات و ناهمواری ها ناشناخته ای است.
در ورای عدم وجود ثبات سیاسی در بسیاری از کشورهای این قاره، قدرت خرید محدود مردم، کمبود زیر ساختارهای ارتباطی، مانند جاده، پل و تونل، خودرو سازان خارجی در این بازار در مقابل یک پدیده مهم دیگر، یعنی وجود یک بازار زیر زمینی و قاچاق خودرو نو هستند.
هر ساله تعداد بسیار زیادی خودرو نو بدون طی تشریفات گمرکی و از راه های غیر قانونی وارد کشورهای قاره آفریقا میگردد.
همچنین وجود یک بازار بسیار گسترده خودرو های دست دوم در آفریقا میتواند برآوردهای خودرو سازان خارجی را با مشکلاتی روبرو سازد.
در مورد پژو- سیتروئن در زمینه سرمایه گذاری در آفریقا مشکل عمده دیگری نیز وجود دارد.
همانطور که میدانیم، این شرکت به تازگی از شرایط بحرانی خارج شده و در حال تدارک بازیافتن پویایی گذشته خود میباشد. اما باید توجه داشت که پژو- سیتروئن دیگر یک شرکت بزرگ خودرو ساز خانوادگی محسوب نمی گردد و دو سهامدار دیگر نیز در مدیریت این شرکت سهیم شده اند. نخست دولت فرانسه، و دوم، شرکت چینی " دانفنگ".
هنوز مشخص نشده که این شرکت چینی سهامدار پژو- سیتروئن میخواهد تا در این بلند پرواژی پژو- سیتروئن در قاره آفریقا شرکت کند، یا نه؟
با این وجود، مدیر اجرایی پژو- سیتروئن با اشاره به شرکت "دانفنگ" گفته است که وجود یک شرکت چینی در کنار پژو- سیتروئن یک نقطه قوت محسوب برای نفوذ در بازار های نوخاسته، از جمله آفریقا محسوب میشود، او همچنین تصریح کرده در شرایطی که دولت چین خواستار سرمایه گذاری های گسترده در قاره آفریقا میباشد، وجود شرکت "دانفنگ" به عنوان سهامدار پژو- سیتروئن استراتژی نفوذ این شرکت در بازار آفریقا را تسهیل میکند.
اما در خصوص شرکت رنو، استراتژی نفوذ بیشتر و گسترش در بازار آفریقا و خاورمیانه از سپتامبر گذشته در دستور کار عملیاتی این خودرو ساز بزرگ فرانسوی قرار گرفته است.
رنو سه کارخانه تولید خود رو در مغرب و الجزایر دارد
رنو که هم اکنون دو کارخانه تولید خودرو در شهرهای کازابلانکا و طنجه در کشور مغرب را در اختیار دارد، اخیراً کارخانه مونتاژ خودرو جدیدی را در بندر "اوران" در کشورالجزایر ایجاد کرده است.
اظهار نظر یک اقتصاد دان و متخصص بازار خود رو در آفریقا در باره استراتژِ رنو
در مورد کارخانه خودرو سازی "اوران" در الجزایر و کارخانه بزرگ" رنو در " طنجه" مغرب " حشام الموسوی" اقتصاد دان و متخصص بازار خودرو در آفریقا میگوید:

"در این مورد، روشن است که ملاحظات سیاسی به ابعاد صنعتی و اقتصادی ترجیح داده شده است.
برای روشن کردن ذهن شنوندگان باید اهداف اقتصادی و صنعتی را در دو کارخانه تولید خودرو رنو در شهر "اوران" الجزایر و "طنجه" مغرب مقایسه کرد.
باید تأکید کرد که این دو کارخانه تولید خودرو از نقطه نظر سرمایه گذاری و ظرفیت تولید در دو سطح کاملاً متفاوت هستند. در حالی که ظرفیت آغاز به کارتولید در کارخانه خودرو سازی "طنجه"، 200 هزار واحد خودرو در سال میباشد، کارخانه "اوران" فقط یک تولید 25 هزار واحدی در بدو شروع دارد.
در یک افق ده ساله، ظرفیت تولید خودرو "اوران" به 75 هزار واحد افزایش خواهد یافت. این درحالی است که ظرفیت کارخانه خودرو سازی "طنجه" طی ده ساله آینده به 450 هزار واحد خودرو افزایش خواهد یافت.
بنا براین، تفاوت های بسیار زیادی بین این دو کارخانه تولید خورو در الجزایر و مغرب وجود دارند.
از نظر نیروی کار مستقیم و غیر مستقیم در فرآیند تولید، کارخانه "طنجه"، 6 هزار نیروی کار مستقیم و بیش از 30 هزار نیروی کار جانبی دارد. این در حالی است که فقط 385 نفر درکارخانه "اوران" در فرآیند مستقیم تولید شرکت می کنند و کمتر از 5 هزار نیروی کار جانبی شبکه تولید کارخانه اوران را شکل میدهند.
از نظر ماهیت تولید، این دو کارخانه با یکدیگر فرق دارند. کارخانه خودرو سازی" اوران"صرفاً یک کارخانه مونتاژ خودرو میباشد. بدین معنی که قطعات خودرو به صورت "کیت" به کارخانه وارد شده و در آنجا مونتاژ میگردند. این در حالی است که کارخانه خودرو سازی "طنجه" ، یک کارخانه خورو سازی کامل است و در آن تمامی فرآیندهای تولید خودرو، از مراحل اولیه تا مونتاژ نهایی انجام میگردد.
برای شرکت خودرو سازی "رنو" ایجاد این دو کارخانه بسیار مهم میباشد. این سرمایه گذاری و نفوذ رنو در شمال آفریقا در برابر حضور و نفوذ خودرو سازان آسیایی، به منزله یک استراتژی رقابتی تبیین میگردد.
نباید فراموش کرد که بازار خودرو الجزایر، هفتمین بازار خودرو برای رنو در جهان است. رنو، هم اکنون 25 در صد بازار خودرو الجزایر را در اختیار دارد.
همچنین بازار خودرو الجزایر، دومین بازار خودرو در آفریقا محسوب میگردد.

هرچند هم اکنون بسیاری از نگاه ها به سوی بازار خودرو آفریقا چرخیده است، ولی در خصوص این بازار خودرو باید گفت که اندازه این بازار هنوز بسیار کوچک است. بازار خودرو نو در آفریقا کمی بیش از یک میلیون و دویست هزار خودرو نو در سال است که در مقام مقایسه، در حدود بازار کشور اسپانیا میباشد.
همچنین، این بازار خودرو با فاصله بسیار زیادی در مقایسه با بازار خودرو کشورچین می باشد. در بازار خودرو چین، هرساله بیش از 20 میلیون خودرو نو در آن به فروش میرسد.
بنا براین، در مورد بازار خودرو آفریقا میتوان گفت بازاری است که در حال بزرگ شدن است و برای اینکه به اندازه مطلوب ارتقا یابد ، باید در انتظار آینده بود."
رنو و پژو-سیتروئن برای نفوذ در بازار قاره آفریقا کشورهای آفریقایی را از نظر درآمدی طبقه بندی کرده اند.
دو خودرو ساز فرانسوی هم اکنون تلاش خود برای نفوذ در بازار خودرو آفریقا را به چند کشور ای قاره محدود کرده اند.
به غیر از کشورهای منطقه مغرب در شما آفریقا ، منطقه ای که این دو خودرو ساز فرانسوی در آن نفوذ تاریخی دارند، آنها کشورهای نیجریه، مصر، کنیا و غنا را برای مرحله اول استراتژی نفوذ خود در قاره آفریقا انتخاب کرده اند.
برآوردهای بخش تحقیقاتی این دو شرکت فرانسوی نشان میدهند که دراین کشورها، طبقه متوسط در حال گسترش میباشد، طبقه ای که میتواند خریدار آینده خودرو های نو باشند.
کارشناسان اقتصادی در زمینه بازار خودرو برآورد می کنند، بازار خودرو نو در شرایطی میتواند گسترش یابد که در آمد سرانه یک کشور و یا یک منطقه از مبلغ 5000 دلار بیشتر گردد.
از سوی دیگر، رنو برای نفوذ در بازار آفریقا، بر روی فروش خودروهای ارزن قیمت که این شرکت فرانسوی در کشور رومانی تولید میکند، حساب میکند. مانند لوگان، ساندرو و داستر. همچنین تازه ترین خودرو ارزان قیمت رنو که قرار است درهند تولید گردد، به زودی به فهرست خودرو های رنو برای عرضه در بازار خودرو آفریقا اضافه خواهد شد.
ار اف اي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر