زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۴ فروردین ۸, شنبه

حمايتهاي بين المللي از عمليات «توفان قاطعيت» عربستان در مقابله با دخالت رژيم در يمن


الجزيره 27 مارس 2015  سفراي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس  در سازمان ملل  مشورت هايشان  را با اعضاي شوراي امنيت ادامه مي دهند،تا قطعنامه اي جديدتحت  فصل هفتم صادر كنند.  اين قطعنامه به  حوثي ها سه روز مهلت مي دهد كه احكام گذشته شوراي امنيت در مورد يمن بويژه متوقف كردن  جنگ طلبي هايشان را اجرا كنند. قطعنامه ازحوثي ها مي خواهد از شهرهاي اصلي يمن شامل صنعا ، لحج و تعز عقب نشيني كنند و به شهرهاي ديگر نفوذ نكنند. قطعنامه همچنين خواهان مسلح  نبودن حوثي ها و اجازه داشتن  نيروهاي بين المللي در بازرسي از كشتي هايي كه به مقصد يمن در حركت اند شده و از كشورهاي عضو سازمان ملل مي خواهد تا با حوثي ها رابطه اي برقرار نكنند مگر از طريق حكومت مشروع اين كشور  و تمامي توافقاتي كه تا بحال اين گروه منعقد كرده است باطل اعلام مي شود. در قطعنامه با ذكر نام علي عبدالله صالح ديكتاتور سابق يمن بعنوان كسي كه روند انتقال سياسي در كشور را مختل كرده نام برده شده است .
به گزارش رویترز در 27مارس 2015:. ، رجب طیب اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که «ایران در تلاش برای تسلط بر منطقه است، آیا می‌شود این را تحمل کرد؟ این موضوع، ترکیه، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به ستوه آورده است. این امر واقعا تحمل کردنی نیست و ایران باید متوجه این مسئله باشد.»
به گزارش العربيه در27مارس2015: نواز شریف نخست وزیر پاکستان
در بیانیه ای اعلام کرد که هر گونه تهدید علیه سعودی، با واکنش قوی کشورش مواجه خواهد شد
.اسلام آباد پیشتر با تاکید بر حمایت خود از عملیات « توفان قاطعیت»، مشارکت جنگنده های و ناوهای خود در این عملیات را اعلام کرد.پاکستان همچنین گفته که آماده است نیروی زمینی برای مقابله با کودتاچیان حوثی به یمن ارسال کند.دولت پاکستان در بیانیه ای که شب گذشته پس از نشست امنیتی فوق العاده با ریاست نواز شریف صادر کرد، گفته که «هرگونه تهدیدی که تمامیت ارضی و ثبات کشور سعودی را به خطر اندازد واکنش شدید و قوی پاکستان را به همراه خواهد داشت.»این بیانیه به نقل از نواز شریف بر اهمیت روابط پاکستان و سعودی و نیز دیگر کشورهای عربی خلیج تاکید کرد.
در نشست دولت پاکستان که علاوه بر وزیران، فرماندها نظامی حضور داشتند، قرار شد که هیئتی بلند پایه از این کشور از جمله خواجه آصف وزیر دفاع و سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر و شماری از فرماندهان نظامی، امروز جمعه، ۲۷ مارس وارد ریاض پایتخت سعودی شود.
به گزارش تلويزيون الجزيره در 27 مارس 2015
-      اتحاديه جهاني علماي مسلمين 
 با صدور بيانيه اي تاكيد  كرد از حكومت مشروع يمن حمايت مي كند و  جلوگيري از كودتا گران را حق مشروع  اين حكومت مي داند. در بيانيه اتحاديه جهاني علماي مسلمين آمده است  حوثيها  بعد از  چندين بار رد كردن مذاكرات مسؤل بحراني شدن وضعيت در يمن شناخته مي شوند. بيانيه هيأت علماي مسلمين به حق مشروع حكومت يمن اشاره كرده است كه از كشورهاي عرب و مسلمان درخواست دخالت كند و  مانع پيشروي حوثي ها شود.
-       بدنبال حمايت كشورهاي عرب و اسلامي و جامعه جهاني از عمليات طوفان قاطعيت به رهبري عربستان سعودي، سخنگوي رسمي  دفتر رياست جمهوري تونس گفت
تونس عمليات طوفان قاطعيت  در يمن كه توسط يك ائتلاف عربي در منطقه فرماندهي مي شود را درك مي كند. اين سخنگو اشاره كرد كه انجام عمليات طوفان قاطعيت در پاسخ به درخواست حكومت مشروع يمن صورت گرفته تا از امنيت كشورهاي  خليج  فارس و ثبات  منطقه حفاظت شود.
-       بنا به گفته منابعي در رياست جمهوري تركيه رجب طيب اردوغان
در تماسي تلفني با پادشاه عربستان  نسبت به نقض احكام شوراي امنيت و توافقنامه هاي مربوط به يمن توسط شبه نظاميان حوثي  ابراز نگراني كرد. اردوغان در اين تماس اشاره كرده است كه جامعه جهاني با نگراني مراقب رويدادهايي است كه يكپارچگي و حاكميت يمن را هدف قرار ميدهد. او هشدار داده است كه رويدادهاي يمن مي­تواند امنيت و ثبات منطقه را تهديد كند. دراين تماس پادشاه عربستان رئيس جمهور تركيه را در جريان آخرين اخبار عمليات طوفان قاطعيت قرار داده است.
به گزارش العربيه در 27/مارس/2015: ملک سلمان با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر،
ملک عبدالله دوم پادشاه اردن،
عمر البشیر رئیس جمهوری سودان،
شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی،
ملک محمد ششم پادشاه مراکش،
شیخ صباح امیر کویت،
حمد آل خلیفه پادشاه بحرین
و شیخ تمیم آل ثانی امیر قطر
تماس تلفنی داشته و با آن‌ها در مورد تحولات جدید منطقه‌ای گفت‌و‌گو کرد.در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز روز جمعه طی تماسی تلفنی با ملک سلمان پادشاه سعودی گفت‌و‌گو کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر