زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۴ فروردین ۷, جمعه

فراخوانهاي رؤساي كميسيونهاي پارلمان عراق، به تسليح ساكنان ليبرتي براي تأمين حفاظت


طلال  الزوبعي رئيس كميسيون سالم سازي مجلس عراق خطاب به زيدالحسين كميسرعالي حقوق بشر ملل متحد  نوشت: من توجه شما را به يك پرونده حساس ، يعني پرونده اعضاي سازمان مجاهدين ، اپوزيسيون رژيم ايران، در كمپ ليبرتي جلب مي كنم. درحاليكه ساكنان كمپ بايستي از امكانات متساوي با شهروندان عراقي مانند برق و خدمات پزشكي و لجستيكي و نيز آزادي تردد به خارج از كمپ كه حق مشروع هر پناهنده اي در جهان است برخوردار باشند،  اما متاسفانه آنها از اين حقوق پايه اي محرومند. تعداد بيماراني كه به دليل ابتلا به بيماريهاي سخت و محروم شدن از دسترسي آزادانه به درمان پزشكي، جانشان را از دست داده اند به 24 نفر رسيده است. آخرين گزارشهاي موثقي كه از ليبرتي رسيده است حاكيست كه نزديك به 900 تن از  اين پناهندگان را كلينيك پزشكي عراقي به بيمارستانهاي بغداد احاله داده  و در انتظار بسر مي برند و حتي مواردي هست كه از چند سال پيش در انتظار مراجعه به بيمارستانهاي تخصصي در بغداد هستند، 
همچنين برخلاف توافق چهارجانبه بين دولت عراق و آمريكا و يونامي و نماينده ساكنان، داير بر اجازه فروش اموال ساكنان در اشرف، آنها نتوانسته اند كه اين اموال را به فروش برسانند و بسياري از اموال از جمله خودروها توسط شبه نظاميان هادي العامري غارت شده است.
طلال الزوبعي خطاب به زيدالحسين، مي افزايد : ما اين اقدامات را كه منافي حقوق بشر و حقوق پناهندگان است، محكوم  مي كنيم و از شما ميخواهيم تمامي تلاشتان را براي رفع مشكلات ساكنان و لغو وضعيت زندان سازي كمپ و نيز لغو محاصره پزشكي به عمل آوريد و دولت عراق را وادار كنيد كه نيازهاي پايه اي ساكنان مانند وصل كمپ به برق شهر و تامين سوخت را  تأمين كند.ما منتظر اقدامات فوري شما در مورد اين پرونده هستيم

ارشد الصالحي، رئيس كميسيون حقوق‌بشر پارلمان عراق تأكيد كرد كه اين كميسيون پيرامون اخبار رسيده در مورد محاصره و اذيت و آزار ساكنان ليبرتي كه با نقض حقوق انساني آنها همره است اقدام به تحقيقات مي كند تا حقايق مكشوف شوند. به گزارش التغيير ، ارشد الصالحي در يك اظهارنظر مطبوعاتي گفت وزارت‌خارجه تاكنون در هيچ جنبه‌اي از موضوع محاصره ساكنان كمپ وارد نشده است. او به وزارت‌خارجه براي حضور در كميسيون حقوق‌بشر پارلمان فراخوان داد تا در رسيدگي به اين موضوع، سهم خودش را ادا كند.
دراين باره آژانس خبري عين العراق گزارش داد: ارشد الصالحي رئيس كميسيون حقوق بشر در پارلمان عراق ميگويد اين كميسيون جهت كشف حقايق مربوط به تضييقات  اعمال شده و نقض حقوق انساني ساكنان ليبرتي، اقدام خواهد كرد، به رغم اين كه برخورد با اين مسأله مستقيما توسط شوراي وزيران صورت مي گيرد.
آژانس خبري عين العراق اضافه كرد: ساكنان كمپ ليبرتي در عراق از محاصره اي كه مانع رسيدن نيازهاي پايه اي مثل آب و سوخت و غيره مي شود، رنج مي برند، هم‌چنان كه 24تن از بيماران كمپ به دليل كمبود رسيدگي‌ها پزشكي جان باخته اند. در حال حاضر صدها بيمار ديگر در انتظار معالجه در بيمارستانهاي تخصصي هستند.

ميسون الدملوجي، رئيس كميسيون فرهنگ و تبليغات در پارلمان عراق به شرايط ضد انساني در كمپ ليبرتي اعتراض كرد و در يك اظهارنظر مطبوعاتي، بر ضرورت اين كه ساكنان بايد به عنوان پناهنده به‌شمار آيند، تأكيد كرد.
 او گفت : با پناهند‌گان به شيوه غيرانساني رفتار شده و آنها حتي در معرض حملات موشكي قرا رگرفته اند و اين رفتار با ساكنان ليبرتي غيرقابل‌قبول است
ميسون الدملوجي تاكيد كرد : حفاظت از ساكنان ليبرتي يك وظيفه انساني است و دولت عراق بايد مكانيزمهاي لازم  را در اين رابطه به كاربگيرد

عبدالكريم العبطان عضو پارلمان  عراق از فراكسيون الوطنيه به رهبري دكتر اياد علاوي گفت: حل مشكل كمپ ليبرتي اساساً به عهده سازمان ملل متحد است و سازمان ملل متحد بايد نقش قانوني خود را  در قبال اين كمپ ايفا نمايد و به‌طور خاص نيازهاي انساني ساكنان اين كمپ را برآورده كند.
العبطان افزود: اين وظيفه اخلاقي و انساني ماست كه امنيت و سلامت ساكنان ليبرتي را تا زمانيكه مشكل آنها حل شود و كشوري پيدا شود كه در آن زندگي كنند، تامين نمائيم.
پايگاه خبررساني اصوات الحره با درج اظهارات عبدالكريم العبطان  نوشت: ساكنان كمپ ليبرتي از محاصره و ممانعت از دست يابي و محاصره پزشكي كه منجر به جان باختن 24تن از بيماران شده است؛رنج مي برند.

عبدالله الجبوري رئيس فراكسيون پارلماني الوطنيه در پارلمان عراق، خواهان مسلح‌كردن ساكنان كمپ ليبرتي، به‌منظور تأمين حفاظت آنها شد.
تلويزيون التغيير با اعلام اين خبر، گفت: عبدالله الجبوري، رئيس فراكسيون پارلماني الوطنيه، به‌منظور حفاظت ساكنان ليبرتي در شرايط فعلي عراق و با توجه به اين‌كه سازمان ملل وقتي كه آنان را ‏از كمپ اشرف به ليبرتي منتقل كرد، به وعده‌هاي خود به اين افراد عمل نكرده است؛ خواهان تسليح اين پناهندگان در كمپ ليبرتي شد.‏
رئيس فراكسيون پارلماني الوطنيه گفت، كمپ ليبرتي، چندين‌بار در معرض حمله و نقض حفاظتي قرار گرفته است… و اين حق پناهندگان ساكن در ليبرتي است كه خواهان تسليح خود بشوند.
وي تأكيد كرد، درخواست آنها براي مسلح‌شدن مشروع و قانوني است.

عبدالله الجبوري هم‌چنين گفت كه سياستمداران عراقي با موضوع ساكنان ليبرتي گزينشي برخورد مي‌كنند درحالي كه طبق قانون بايد ‏با آنان به عنوان پناهنده رفتار كنند.
بهاي آزادي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر