زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۴ فروردین ۶, پنجشنبه

شروع مذاكرات اتمي در لوزان سو‌ئيس

شروع مذاكرات اتمي در لوزان سو‌ئيس

هيأتهاي رژيم ايران و آمريكا از صبح پنجشنبه ششم فروردين دور جديدي از مذاكرات هسته يي خود را در شهر لوزان سوئيس برگزار كردند.
مذاكره  جان كري و جواد ظريف حدود سه ساعت و نيم طول كشيد. صالحي رئيس سازمان  انرژي اتمي رژيم و اِرنست مونيز وزير انرژي آمريكا به گفتگو پرداختند. صالحي پس از پايان مذاكره گفت:  در ديدار با مونيز درباره رآكتور آب سنگين اراك، فردو، غني سازي و نيز تحقيق و توسعه بحث و تبادل نظر شده است.
مذاكرات در لوزان تا روز شنبه ادامه خواهد يافت.

در همين حال، روزنامه گاردين نوشت، حتي اگر در مذاكرات جاري در لوزان توافقي به دست آيد، بيشتر موارد اين توافق تا پايان ضرب الاجل يعني 10تيرماه محرمانه باقي خواهد ماند. يك ديپلومات اروپايي نيز گفت: توافق تنها زماني عملي خواهد بود كه بر سر تمام جزئيات فني كه بسيار زيادند، تفاهم حاصل شود. يك مقام ارشد كشورهاي اروپايي نيز به گاردين گفت: طرفهاي مذاكرات هم چنان در حال كار بروي متن توافق نهايي هستند و هنوز جزئيات 60درصد از متن توافق باقي مانده است.
در همين حال بنا به گزارش رويتر، وزارت امور خارجه فرانسه اعلام كرد كه لوران فابيوس روز شنبه براي شركت در مذاكرات اتمي به لوزان سفر مي كند. به گزارش وال ستريت ژورنال، منابع مطلع گفتند كه پس از گزارش اخير آژانس، گفتگوهاي اتمي به دست اندازهاي جدي خورده است.

لوموند با عنوان پرونده اتمي رژيم ايران : تنش بين واشينگتن و پاريس به بررسي دور اخير مذاكرات 5+ 1 با رژيم ايران 1پرداخت و نوشت: فرانسه پيش از سر گرفته شدن مذاکرات مربوط به برنامه اتمي تهران، موضع سختي را به نمايش مي گذارد.
لوموند افزود: «مذاکرات راجع به برنامه اتمي رژيم ايران که چند روز مانده به ضرب الاجل 31 مارس(11فروردين)  وارد يک فاز حساس مي گردد،  قرار است از روز پنجشنبه 26 مارس(ششم فروردين) بر بستر تنشهاي شديد بين فرانسه و ايالات متحده از سر گرفته شود. لوموند با اشاره به تنش آلود بودن دور اخير مذاكرات مي افزايد: در جريان اين دور از مذاکرات، فرانسه راجع به برخي نکات کليدي توافق نامه احتمالي، از جمله، مدت قرارداد، لغو تحريمهاي سازمان ملل عليه تهران و برنامه تحقيقات و توسعه اتمي رژيم ايران – به دفعات هشدار داده، تا آنجا که مذاکرات ناگزير متوقف شده است.
در پايان نشست اخير در لوزان، تفاوت لحن بين اظهارات مسئولان فرانسوي و آمريکايي بسيار چشمگير بود...اختلاف نظر بين فرانسه و ايالات متحده اين فاز پاياني را پيچيده کرده و اين در حالي است که  باراک اوباما که زير مراقبت دقيق يک کنگره ظنين و بي اعتماد به ايران قرار دارد، رسما مخالفت خود با هر گونه تمديد مجدد مذاکرات را اعلام کرده است.

لوموند افزود: لوران فابيوس، رئيس ديپلماسي فرانسه، تآکيد را بيشتر بر ضرورت رسيدن به يک توافق نامه «کاملا محکم» قرار داد و به اين ترتيب تلويحا اشاره کرد که از نظر او متن فعلي به قدر کافي محکم نيست.
موضع فرانسه هم تاکتيکي است و هم اعتقادي و اصولي زيرا تلاش مي کند تا آخرين لحظه رژيم ايران را وادار به دادن حداکثر امتيازات کند. لوموند با اشاره به ديدار كري با همتايان فرانسوي، آلماني و انگليسي اش كه هدف آن پيش از هر چيز، رفع اختلاف نظرات و به نمايش گذاردن يک موضع مشترک پيش از آغاز دور پاياني مذاکرات بود، نوشت: از اين هم غيرمعمولتر آنکه اوباما روز جمعه تلفني با فرانسوا هولاند تماس گرفت تا درباره مسأله اتمي رژيم ايران با وي صحبت کند، حال آنکه به ندرت ديده شده بود دو رئيس جمهور در اين موضوع به گفتگوي دو نفره بپردازند. تمام اين علائم و بسيج اين چنيني رهبران آمريکا، مبين دل نگراني آنان در قبال موضع گيري فرانسه است.
با اين حال، در پاريس گفته مي شود : «اهداف ما و آمريکايي ها اساسا مشابه است» و اينکه اصطکاکات موجود نه راجع به محتوي، بلکه پيرامون نوع چفت و بستهايي است که غربي ها مايلند بر برنامه اتمي رژيم ايران تحميل کنند.

رئيس پيشين آژانس امنيت ملي آمريكا ميگويد, توافق احتمالي شش قدرت جهاني موسوم به گروه ۱+۵ و رژيم  ايران در گفتگوهاي هسته يي جاري, چشم انداز امنيت منطقه و جهان را «تيره و تار» خواهد كرد. ژنرال مايكل هايدن اين سخنان را در جلسه يي  در كميسيون امنيت ملي مجلس نمايندگان آمريكا بيان كرد. اين جلسه  به بحث درباره جنگ با بنيادگرايان  اختصاص داشت. ژنرال هايدن گفت: به فرض آن كه گفتگوها به نتيجه برسد, باز تمام خصوصيات ديگر رژيم ايران, مانند حمايت از تروريسم و تمايل براي تسلط بر منطقه دست نخورده باقي مي ماند. اما با امضاي اين موافقتنامه, رژيم ايران كه كشوري ناقض حقوق بين الملل است, كم و بيش بهصورت كشوري عادي جلوه خواهدكرد».

دو شرکت پي پال و ا شلومبرگ به دليل نقض تحريم ها عليه رژيم آخوندي به جريمه نقدي از سوي دولت آمريکا محکوم شدند. بنابراين گزارش: «شرکت پي پال موافقت کرده تا يك جريمه 7,7 ميليون دلاري را به دولت آمريکا بپردازد. دفتر کنترل دارايي هاي خارجي دولت آمريکا نهادي که زير نظر وزارت خزانه داري اين کشور فعاليت مي کند روز چهارشنبه اعلام کرد که اين شرکتِ ارائه دهندة خدمات اينترنتي بايد جريمه را پرداخت نمايد».
«شرکت شلومبرگ بزرگ ترين ارائه دهنده خدمات نفتي نيز اعلام کرده که بايد مبلغ 232,7 ميليون دلار جريمه را به وزارت خزانه داري آمريکا به اتهام نقض تحريم هاي وضع شده عليه رژيم ايران پرداخت نمايد».

نيوت گينگريچ رئيس پيشين مجلس نمايندگان آمريكا در كميسيون امنيت ملي مجلس نمايندگان گفت با وجود حياتي بودن مبارزه با داعش در عراق, به نظر ميرسد آمريكا استراتژي خاصي در اين مورد ندارد.
گينگريج در مقاله خود در  ناشنال ريويو با اشاره به جريان گروگانگيري سفارت آمريكا در تهران تأكيد كرد بنيادگرايي از زمان روي كار آمدن رژيم آخوندي ايران آغاز شده و آمريكا سياست درستي نسبت به جلوگيري از آن اتخاذ نكرده است. وي تأكيد كرد گنگره نياز به تصويب يك استراتژي براي مقابله با بنيادگرايي دارد. گينگريچ تصريح كرد هم داعش و هم رژيم ايران كه حامي تروريسم است  هر دو دشمن قسم خورده آمريكا هستند, ولي كاخ سفيد استراتژي مشخصي براي مقابله با آنها ندارد».

به گزارش سايت العربيه  سرتيپ پاسدار صادق ياري كه روز پنجشنبه 21اسفند در جنگهاي تكريت عراق كشته شد، يكي از بالاترين فرماندهان نيروي قدس و از معاونان پاسدار قاسم سليماني بوده است. وي در جنگ ضد ميهني خميني از فرماندهان سپاه بود.  سرتيپ پاسدار صادق ياري بعد از پايان جنگ و تشكيل نيروي قدس در اين نيرو سازماندهي شد. وي در سال هاي اخير از طرف قاسم سليماني براي سازماندهي و فرماندهي  شبه نظاميان در عراق مأموريت داشت. صادق ياري در 8 ماه  گذشته عليه سنيهاي عراق در استان ديالي جنايتهاي زيادي مرتكب شد

همبستگي ملي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر