زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۳ اسفند ۵, سه‌شنبه

نامه رئيس و معاونان كميته حقوق بشر كانون وكلا به دبيركل ملل متحد درباره وضعيت ليبرتي

نامه رئيس و معاونان كميته حقوق بشر كانون وكلا به دبيركل ملل متحد درباره وضعيت ليبرتي

كانون وكلاي انگلستان و ولز
ضرورت به رسميت شناختن ليبرتي به عنوان كمپ پناهندگي
پايان دادن به محاصره ضدانساني
آقاي بانكي مون
دبيركل سازمان ملل متحد
اين نامه را به نمايندگي از كميته حقوق بشر كانون وكلاي انگلستان و ولز به شما به عنوان دبيركل ملل متحد مي نويسيم تا نگراني عميق مان را درباره گزارشهاي حاكي از شرايط غير انساني متحمل شده توسط پناهندگان ايراني مستقر در كمپ ليبرتي در عراق ابراز كنيم.
دولت عراق پيوسته از انجام تعهداتش مبني بر احترام به انساندوستي و حقوق بشر اين پناهندگان و تأمين امنيت و حفاظت آنها، چنانچه در يادداشت تفاهم امضا شده در 2011 با يونامي توافق شد خودداري كرده است. در نتيجه پناهندگان هدف حملات متعددي قرار گرفته اند.
مقامات عراقي همچنين يك محاصره پزشكي بيرحمانه را بر كمپ ليبرتي اعمال مي كنند و پناهندگان را از دسترسي آزادانه به خدمات پزشكي منع مي كنند. اين اقدام، ماده 14 پيمان بين المللي سازمان ملل در مورد حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را كه عراق در 1971 آنرا پذيرفت نقص مي كند. چنانچه شما مي دانيد اين موضوع، موجب محكوميت از سوي سازمانهاي پزشكي بين المللي شده كه محاصره (اعمال شده بر ليبرتي) را بخطر انداختن جان پناهندگان مي دانند. اين باور وجود دارد كه در نتيجه اين محاصره پزشكي 23 نفر تازمان نوشتن اين نامه جان خود را از دست داده اند. ما همچنين به بيانيه مكتوب شماره 587، 30 ژانويه 2015، سند 13702، امضا شده توسط بسياري از اعضاي مجمع پارلماني شوراي اروپا استناد مي كنيم.
كميته حقوق بشر كانون وكلاي انگلستان و ولز حملات عليه پناهندگان اشرفي در كمپ ليبرتي را بارها محكوم كرده است، از جمله حملات توسط نيروهاي امنيتي عراق و همچنين شبه نظاميان وابسته به نخست وزير وقت مالكي.
علاوه بر نگراني ز حمله و عدم دسترسي به مراقبت پزشكي، پناهندگان با شرايط بشدت ناگوار و دشوار اقتصادي نيز مواجه هستند. برغم تضمينهاي  سازمان ملل و آمريكا مبني بر اينكه  پناهندگان مي توانند اموال منقول و غيرمنقول خود در كمپ اشرف را بفروش برسانند، به آنها اجازه اينكار داده نشده است و، بدتر از آن، بسياري از اموال و دارايي هاي آنها بدون هيچ حفاظتي از دولت عراق، توسط شبه نظاميان وابسته به رژيم ايران غارت شده است.
نظر به اين وضعيت اسفناك، ما درخواست مي كنيم كه كمپ ليبرتي بعنوان يك كمپ پناهندگي تحت نظارت كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل برسميت شناخته شود. خاطر نشان مي كنيم كه كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل  هم اكنون اين پناهندگان را ”افراد مورد نگراني“ شناخته كه سزاوار حفاظت هستند.
ما همچنين سازمان ملل و جامعه بين المللي را فرامي خوانيم اقدامات ضروري و لازم را انجام دهند تا مطمئن شوند كه دولت عراق به محاصره كمپ پايان بدهد و دسترسي نامحدود پناهندگان به خدمات پزشكي، و حق آنها براي فروش اموال و داراييهايشان را تضمين كند.

كرستي بريملو با رتبه مشاورت ملكه رئيس كميته حقوق بشر
سودانشو سوآروپ و بلين ني گرالاي
معاونان رئيس كميته حقوق بشر كانون وكلاي انگلستان و ولز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر