صادق طباطبایی از فعالان سال‌های اولیه انقلاب ایران، خواهر‌زاده امام موسی صدر رهبر شیعیان در لبنان و برادر همسر احمد خمینی فرزند آیت الله روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شنبه ۲۱ فوریه در اثر بیماری سرطان ریه درگذشت.
صادق طباطبایی در سال ۱۳۲۲ شمسی در شهر قم متولد شد. او فرزند آیت‌الله محمد باقر سلطانی بروجردی است. او پس از گذراندن دوران دبیرستان در شهر قم و اقامت کوتاهی نزد امام موسی صدر برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد.
صادق طباطبایی در رشته شیمی با درجه تخصص در شیمی آلی در دانشگاه آخن و سپس در دانشگاه بوخوم به تحصیل در رشته بیوشیمی پرداخت و سرانجام موفق به اخذ درجه دکتری در رشته بیوشیمی، در شاخه آنزیمولوژی و ژنتیک شز و در سن سی و دو سالگی به استادی دانشگاه بوخوم رسید.
وی همچنین در سال ۱۳۶۰ شمسی (۱۹۷۱ میلادی) به عضویت جامعه پژوهش گران آلمان DFG در آمده و نتایج پژوهش‌های او در مجله علمی FEBC، ارگان فدراسیون اروپایی بیوشیمیست‌ها منتشر می‌شده‌است.
صادق طباطبائی در کنار تحصیل به کارهای اجتماعی و سیاسی نیز پرداخته‌است. از مبارزه در سازمان کنفدراسیون دانشجویان و محصلین ایرانی گرفته تا بنیان گذاری و عضویت وی در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، آمریکا و کانادا و چند دوره دبیری روابط بین‌الملل آن سازمان و نیز عضویت در کادر سر دبیری فصل نامه عقیدتی سیاسی از جمله فعالیت‌های او است.

پس از انقلاب ایران

صادق طباطبایی دوازدهم بهمن ۱۳۵۷ همراه آیت الله خمینی از پاریس به ایران رفت و ابتدا در وزارت کشور، معاونت سیاسی و اجتماعی آن وزارتخانه ونیز برگزاری رفراندوم نظام جمهوری اسلامی را عهده دار شد.
او سپس در دولت مهدی بازرگان معاونت سیاسی نخست وزیر و سخنگویی دولت را بر عهده گرفته و به عنوان وزیر مشاور این دولت، انجام وظیفه کرد.
بعد از استعفای بازرگان و تا شروع نخست وزیری رجایی؛ صادق طباطبایی با حکم شورای انقلاب، در سمت سرپرست نخست وزیری و نهادهای وابسته ظاهر شد.
نام صادق طباطبایی در ماجرای خرید اسلحه توسط ایران از آمریکا و اسرائیل در دوران محاصره و جنگ و فسادهایی که در این رابطه شایعه شد، بر سر زبان ها افتاد.