ایران ارسال کمک به یمن از طریق سازمان ملل متحد را پذیرفت، و مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد "ایران خواهان هرچه سریعتر رسیدن کمکهای خود به یمن است و این کار را با هماهنگی دفتر کمکهای انساندستانه سازمان ملل متحد انجام خواهد داد." 

خبرگزاری ایرانی "فارس" روز چهارشنبه تاکید کرده بود که "ایران اجازه بازرسی از کشتی خود را که عازم یمن است نمی دهد." این در مخالفت آشکار با موافقت قبلی ایران برای ارسال کمکهای انسان دوستانه از طریق سازمان ملل متحد بوده، که بازرسی تمامی کشتی ها در برنامه کاری معمول آن است. 

سخنان افخم ساعاتی بعد از تهدیدهای مسعود جزائری، معاون ستاد کل نیروهای ایران، اعلام شد که گفته بود که در صورت حمله به کشتی کمک رسانی ایرانی از سوی نیروهای پادشاهی سعودی و آمریکا "خلیج را به آتش" می کشد. او گفت که کشتی کمک به حوثی ها توسط ناوهای نیروی دریایی ایران اسکورت می شود. 

گفته می شود که سخنان جزایری فقط مصرف داخلی داشته و پیش از آن ناوهای آمریکا به کشتی ایرانی اجازه نزدیک شدن به ساحل یمن را نداده بودند. 

حسین آزاد، فرمانده نیروی دریایی ایران هم گفت: "کشتی کمکهای ایران را ناوهای نیروی دریایی ایران اسکورت می کنند." 

آزاد تاکید کرد: "ناوگروه 34 ایران که هم اکنون در خلیج عدن و تنگه باب المندب است این کشتی را اسکورت می کند، و این ناوگروه از 8 آوریل در آبهای بین المللی اقیانوس هند و خلیج عدن مستقر است و حفاظت از کشتیرانی آزاد در این آبها را برعهده دارد." 

مقامات آمریکایی از ایران خواسته بودند مسیر کشتی کمک رسانی خود را تغییر دهد و ایران گفت که کمکهای خود را به کشور جیبوتی می فرستد تا از طریق دفتر کمکهای انساندوستانه سازمان ملل متحد در یمن توزیع شود.