زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۲ دی ۳۰, شنبه

وزیر خارجه عراق درباره حملات جمهوری اسلامی با وزیران خارجه عربستان سعودی و ترکیه گفتگو کرد

وزیر خارجه عراق درباره حملات جمهوری اسلامی با وزیران خارجه عربستان سعودی و ترکیه گفتگو کرد



فواد حسین، وزیر خارجه عراق. عکس از AP

وزیر خارجه عراق پنجشنبه شب ۲۸ دی، از گفتگو با همتایان خود از عربستان سعودی و ترکیه خود درباره حملات اخیر جمهوری اسلامی به عراق و پاکستان خبر داد.

فواد حسین در شبکه پیام رسان «ایکس»، دیدار خود با فیصل بن فرهان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس را «مهم» توصیف کرد و نوشت که آنها همچنین در مورد تاثیر این حملات بر مناسبات منطقه تبادل نظر کردند.

او بدون اشاره به جزئیات این موضوع نوشت که اهمیت تقویت روابط دوجانبه، وضعیت امنیتی در منطقه و چالش‌های کنونی آن از دیگر محورهای گفتگو بوده است.

وزیر خارجه عراق در پست دیگری در ایکس نوشت که در تماس تلفنی با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، آخرین تحولات مربوط به «تجاوزات ایران به خاک عراق» مورد بررسی قرار گرفت.

او اشاره کرد که درگیری مسلحانه بین ایران و پاکستان و خطر آن بر وضعیت امنیتی منطقه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آقای حسین نوشت: ما بر اهمیت گفتگو و همکاری برای جلوگیری از تکرار این حملات برای تضمین امنیت منطقه تاکید کردیم.

پیش از این، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشستی اضطراری، یک قطعنامه هفت ماده ای تصویب کردند که شامل «محکومیت شدید بمباران اقلیم کردستان عراق که منجر به کشته شدن تعدادی از غیر نظامیان بیگناه و تخریب تعدادی از اماکن غیرنظامی شد»، می‌شود.

این قطعنامه، حمله موشکی سپاه پاسداران را «تجاوز آشکار به حق حاکمیت عراق، امنیت مردم عراق و نقض فاحش اصول حسن همجواری و قوانین بین المللی، منشورها و هنجارها» دانست.

حملات سپاه پاسداران به عراق و پاکستان و همچنین سوریه با توجیه هدف قرار دادن پایگاه موساد و یا گروه های تروریستی، انتقادها و نگرانی ها از تشدید بحران در منطقه، همزمان با ادامه جنگ در غزه و نیز حملات گروه حوثی های تحت حمایت جمهوری اسلامی در باب المندب و دریای سرخ را به همراه داشته است.

علاوه بر این، پاکستان اقدام به حملاتی در داخل ایران کرد و هفت نقطه را هدف حملات تلافی‌جویانه قرار داد.

در همین حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۷ دی، حملات موشکی اخیر سپاه پاسداران به عراق، سوریه و پاکستان به بهانه «مبارزه با تروریسم» را نقض مرزهای حاکمیتی این سه کشور دانست و آن را محکوم کرد.

صدای آمریکا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر