زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۴۰۲ بهمن ۴, چهارشنبه

آمریکا «اعدام ناعادلانه» محمد قبادلو را محکوم کرد

 آمریکا «اعدام ناعادلانه» محمد قبادلو را محکوم کرد

.محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر در ایران که سوم بهمن اعدام شد
.محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر در ایران که سوم بهمن اعدام شد

آمریکا روز سه‌شنبه سوم بهمن اعدام محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر در ایران، وهمچنین استفاده مستمر از «محاکمات ساختگی» برای اعدام معترضان را محکوم کرد.

ابرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «محمد قبادلو می‌بایست امروز زنده می‌بود. ما اعدام ناعادلانه او و استفاده مداوم رژیم ایران از محاکمات ساختگی و مجازات اعدام علیه کسانی را که در اعتراضات زن، زندگی، آزادی شرکت کرده بودند به شدت محکوم می‌کنیم.»

این مقام دولت آمریکا همچنین ضمن ابراز همدری با خانواده محمد قبادلو تاکید کرد: «محمد قبادلو و تمامی کسانی که به دست قوه قضائیه ایران جان باخته‌اند فراموش نخواهند شد.»

محمد قبادلو که به اتهام زیر گرفتن و قتل یک نیروی انتظامی در اعتراضات سال ۱۴۰۱ به اعدام محکوم شده بود، با وجود نقض حکم اعدامش در دیوان عالی کشور، بامداد سه‌شنبه سوم بهمن اعدام شد.

او در سال ۱۳۷۹ متولد شده و ساکن شهر پرند بود.

محمد قبادلو نهمین نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» است که پس از برگزاری روندهای قضایی فوری و مورد اعتراض از سوی نهادهای حقوق بشری، اعدام شده است.

در جریان این اعتراضات که پس از جان باختن مهسا امینی در شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد، بر اساس گزارش منابع حقوق بشری، دست‌کم پانصد نفر به دست نیروهای امنیتی کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شدند.

وکیل محمد قبادلو نیز اعلام کرد که برای اثبات «غیرقانونی» بودن اعدام موکلش، حاضر به مناظره علنی در این زمینه است.

امیر رئیسیان شامگاه دوم بهمن با انتشار ابلاغیه الکترونیکی شعبه دوم اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رباط کریم، خبر داد که ابلاغیه اجرای حکم اعدام آقای قبادلو «چند ساعت پیش» برای او ارسال شده است.

واکنش‌های گسترده بین المللی به اعدام محمد قبادلو

اعدام محمد قبادلو موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته و چهره‌ها و سازمان‌های مختلف این اعدام را محکوم کردند و خواستار مداخله جامعه جهانی برای توقف روند اعدام‌ها در ایران شدند.

سازمان‌های حقوق بشری و چهره‌های بسیاری در داخل و خارج ایران روز سه‌شنبه سوم بهمن اعدام قبادلو را محکوم کردند.

بر اساس اعلام حساب منسوب به نرگس محمدی در شبکه‌های اجتماعی، زنان زندانی سیاسی - عقیدتی محبوس در زندان اوین در اعتراض به اعدام‌های اخیر اعتصاب غذا می‌کنند.

در حساب برنده جایزه نوبل صلح در شبکه اجتماعی ایکس آمده است: «روز سه شنبه یک بار دیگر سرزمین ایران شاهد به دار آویخته شدن جوانانش بود. محمد قبادلو در شرایطی به دار آویخته شد که حتی حکم قطعی برای اعدام وجود نداشت.»

بر اساس این اعلام، زنان زندانی سیاسی- عقیدتی اوین در اعتراض به اعدام‌های اخیر و برای «توقف اعدام»، روز پنجم بهمن ماه در اعتصاب غذای عمومی خواهند بود‌‌.

در همین حال، مولوی عبدالحمید، چهره اهل سنت، در واکنش به اعدام قبادلو به اخذ اعتراف‌های اجباری از زندانیان سیاسی اشاره کرد.

او در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اخذ اعتراف اجباری از زندانیان و اجرای بی‌رویه احکام اعدام در کشور، مجامع بین‌المللی را تکان داده و باعث افزایش نارضایتی مردم و گسترش فاصله آنها از حاکمیت شده است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر