زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۱, جمعه

مريم رجوي: اعتراض و مبارزه كارگران و تمام ملت ايران و پايداري مقاومت سازمانيافته‌‌اش دوران خجسته‌يي را نويد مي‌دهد

مريم رجوي: اعتراض و مبارزه كارگران و تمام ملت ايران و پايداري مقاومت سازمانيافته‌‌اش دوران خجسته‌يي را نويد مي‌دهد

11 ارديبهشت, 1394
پيام مريم رجوي به مناسبت روز جهاني كارگر
مريم رجوي، اول ماه مه(11ارديبهشت)، روز جهاني كارگر را به عموم كارگران و زحمتكشان ايران تهنيت گفت و اعتراضها و اعتصابهاي گسترش يافته كارگران ايران را نشانه عزم استوار آنها براي پايان دادن به نظام سركوب و غارت و بهره‌كشي و سرنگوني رژيم ولايت فقيه دانست.
وي خاطرنشان كرد كه شمار دست كم 1300 اعتصاب و تظاهرات و تحصن كارگران در سال 1393 و د‌هها اعتراض ديگر در هفته‌هاي اخير گواه مقاومت و تسليم ناپذيري كارگران ايران در برابر بيداد و ستم ولايت فقيه است.

كارگران ايران در شرايطي به چنين رويارويي فزاينده‌يي عليه رژيم حاكم رو آورده‌اند كه از دوران قحطيهاي پس از جنگ جهاني دوم به اين سو، يعني از 70 سال پيش ‌تاكنون، هیچگاه کارگران ایران تا اين پايه گرفتار فقر و سركوب و بي‌‌حقوقي و ناامني شغلي نبوده‌اند.
در پاييز سال گذشته بانک مرکزی رژيم اعلام کرد که هزینه خانوار ایرانی در سال گذشته ۳۱.۴ درصد نسبت به سال ۹۱ افزایش یافته است.[1]
اين وضعيت كه بسياري خانواده‌ها را به زير خط فقر ساقط كرده، در مورد كارگران وخيمتر است.
به اعتراف مقامهاي رژيم، «هم‌اكنون معيشت ۹۰ درصد جامعه كارگري كشور زير خط فقر بوده و ۱۰ درصد باقيمانده نيز با خط فقر فاصله چنداني ندارند».[2] از سال ۸۴ تاکنون قدرت خرید کارگران ۷۳ درصد کاهش یافته است.[3] و «شکاف موجود بین دستمزد و مخارج خانوارهای کارگری که بیشتر از ۵۰ درصد کل شاغلان را تشکیل می‌دهند، باعث انجام فعالیتهای اجباری در بازارهای غیررسمی، دلالی، شب کاری، کار پاره وقت و مواردی از این دست برای امرار معاش شده است».[4]
هم‌چنين اگر چه حداقل دستمزد تعيين شده براي كارگران، فاصله زيادي با هزينه واقعي خانوارهاي كارگري دارد، اما «در حال حاضر ۵ میلیون نفر کمتر از حداقل دستمزد مصوب ادارة کار را دریافت می‌کنند و بدون هرگونه بیمه و شناسنامه کاری هستند».[5]
در اين ميان «دستکم ۹۳ درصد کارگران با قراردادهای موقت یک ماهه تا یک ساله مشغول به کارند»[6] در نتيجه از حق بيمة درماني و سوانح و حقوق بازنشستگي محرومند و دستمزد‌شان در پايين‌ترين سطح ممكن است. قربانيان اصلي اين قرارداد‌هاي ستمكارانه‌ زنان كارگرند. آنها، هم ناچار به پذيرش مشاغل كم درآمد و پرزحمت با ساعات كار طولاني مي‌شوند و هم در صف اول اخراجها قرار دارند. به نحوي كه با بروز کوچکترین مشكلي در وضعيت مالي هر كارخانه‌يي، زنان کارگر اخراج می‌شوند. در ۹ سال گذشته سالانه بیش از صدهزار زن از بازار کار ایران کنار رفته‌اند.[7] نرخ بيكاري زنان از شروع كار آخوند روحاني هم‌چنان در حال افزايش است و اكنون سه چهارم زنان تحصيلكرده قادر به يافتن شغل نمي‌شوند.[8]
به علاوه، در حالي كه مطابق آمارهاي دولتي شمار زنان سرپرست خانوار دو ميليون و پانصد هزار نفر است.[9] از اين تعداد فقط 18 درصد شاغل‌اند و بقيه شغلي ندارند و خانواده‌هاي‌شان در فقر دردناكي بسر مي‌برند.
خبرهاي دردناك خودكشي و خودسوزي كارگران كه در ماه‌هاي اخير افزايش يافته يكي از پيامدهاي همين شرائط است. در دي ماه گذشته سه تن از كارگران معدن آق دره شهرستان تكاب خودكشي كردند. در اسفندماه، يونس فرزند جوان مردم خرمشهر به دستفرشي اشتغال داشت و در فروردين ماه، حميد، دستفروش زحمتكش تبريزي در آتش ظلم اين رژيم خود راسوزاندند و با شعله‌هاي جانشان فرياد اعتراض خود را رساندند
و چه تكاندهنده و در عين حال شجاعانه است كه جوانان غيرتمند و معترض خوزستاني فرياد مي‌زدند كه ما همه يونس هستيم! و اين البته فرياد همه جوانان به پاخاستة ايراني از شمال تا جنوب ميهن است.
فقر و محروميت كه با اخراجهاي گسترده و نداشتن هرگونه امنيت شغلي براي كارگران همراه است، حاصل سياست ضدانساني رژيم ولايت فقيه است كه براي كاستن از آثار بحران، كارگران ايران را به يكي از ارزانترين و بي‌حقوق‌ترين نيروي كار جهان تبديل كرده است.
سياست قرباني‌كردن كارگران به خصوص توسط آخوند روحاني رئيس جمهور ولايت فقيه فعالانه دنبال مي‌شود. لايحه‌يي كه وي تحت عنوان «رفع موانع توليد» به مجلس ارتجاع ارائه كرده و هفته گذشته از تصويب شوراي نگهبان گذشت، موانع را از سر راه اخراج كارگران برمي‌دارد، بيش از گذشته شرائط تحميل قراردادهاي موقت به كارگران را فراهم مي‌كند.
هزينه سرسام‌آور جنگ ضد مردمي عليه ملتها ي سوريه و عراق و يمن و هزينه برنامة اتمي و موشكي تماماً بر دوش ملت ايران و كارگران محروم است و آنها براي حفظ رژيمشان از هرگونه كاهشي در اين مخارج عظيم خودداري مي‌كنند.
بحران اقتصادي ايران كه در اساس ناشي از بحران مرگبار گريبانگير حاكميت آخوندهاست جز با سرنگوني اين رژيم برطرف نخواهد شد.
مريم رجوي خطاب به كارگران و زحمتكشان دلير ايران گفت: در روز جهاني كارگر را همه شما را فرا مي‌خوانم كه دست در دست دانشجويان، معلمان، و ساير هموطنان به جان آمده مقاومت و اعتراض خود را براي سرنگوني رژيم ولايت فقيه گسترش دهيد. و اعتراضهاي خود را در پيوند با مقاومت سازمانيافته و با الهام از پايداري پيشتازان اشرفي در لببرتي هرچه بيشتر شعله‌ور سازيد.
راه آزادي و برابري و عدالت از سرنگوني رژيم ولايت فقيه مي‌گذرد هر تغييري به‌دست خودمان امكانپذير خواهد بود.
وي از عموم هموطنان خواست كه در ياري رساندن به خانوادههاي كارگران زنداني و تأمين خانوادههاي كارگران اخراجي از هيچ تلاشي فروگذار نكنند و تأكيد كرد:
اعتراض و مبارزه كارگران و تمام ملت ايران و پايداري مقاومت سازمانيافته‌‌اش دوران خجسته‌يي را نويد مي‌دهد كه در آن آزاديها‌ و حقوق بنيادين كارگران ايران تأمين شده باشد. نظامي كه در آن كارگران از حق تشكيل سنديكا و تشكلهاي كارگري و حق اعتصاب و اعتراض و از امنيت شغلي و حق بيمه درماني و بيكاري برخوردار باشند. و با برابري كامل زنان و مردان كلية قوانين کلیه قوانین تبعیض‌آمیز نسبت به زنان لغو شده و كار كودكان ممنوع باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ خبرگزاري مهر 17 آبان 1393
2 ـ عليرضا محجوب، رئيس خانه كارگر و عضو مجلس ارتجاع، پايگاه خبري عصر دنا، 15 مرداد 1393
3 ـ محمد رضا زاهدي زاده، رئيس مجمع نمايندگان كارگران خوزستان، ايسنا 3 دي 1393
4 ـ خبرگزاري مهر،2 شهريور 1393
5 ـ ابوي، عضو هيأت مديرة كانون عالي انجمنهاي صنفي كارگران، خبرگزاري مهر،2 شهريور 1393
6 ـ گزارش وزارت كار، خبرگزاري مهر، 2 آبان 1393
7 ـ گزارش مركز آمار ايران در اواخر سال 93 نشان مي‌دهد كه نرخ بيكاري در ميان زنان جوياي كار از 32.6 درصد در سال 1384 به 43.4 درصد در سال 93 رسيده است، دويچه وله 16 آوريل 2015
8 ـ محسن رناني، همايش ملي بانوان، ايسنا 9 ارديبهشت 1394
9 ـ علي محمد ذوالفقاري، معاون كميته امداد، خبرگزاري مهر 13 آبان 1392

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر