کشور جیبوتی هوا و دریای خود را برای نیروهای ائتلاف مشارکت کننده در عملیات «توفان قاطعیت» به رهبری سعودی باز کرد.

سرلشگر احمد العسیری سخنگوی عملیات توفان قاطعیت اعلام کرد که تحرکات گروه حوثی در شمال یمن که به سمت سعودی صورت می‌گرفت، هدف قرار گرفت.

العسیری در کنفرانس خبری شامگاه شنبه ۱۸ آوریل خود گفت که در بیست و چهارمین روز عملیات توفان قاطعیت، جیبوتی حریم هوایی و آب‌های منطقه‌ای خود را برای هواپیماها و کشتی‌های ائتلاف باز کرد.

او افزود که شبه نظامیان حوثی و متحدانشان در منطقه صعده، برای نزدیک شدن به مرزهای جنوبی سعودی برنامه ریزی کرده بودند. او گفت که در منطقه نجران درگیری‌هایی روی داد که تا نیمه شب جمعه ادامه یافت و این درگیری‌ها به کشته شدن یکی از سربازان نیروی زمینی سعودی و زخمی شدن چند تن دیگر انجامید.

درباره عملیات امداد رسانی، العسیری از پیشرفت بزرگ در این زمینه خبر داد. او گفت که امارات متحده عربی و قطر چهار هواپیمای حامل کمک‌های امدرسانی و غذایی ارائه دادند که در روز پیش به جیبوتی رسیدند و پس از آن محموله آن‌ها از راه دریا با کمک «کمیته‌های مردمی» هوادار عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن، به بنادر عدن و الحدیده رسید.

العسیری تاکید کرد که اقدام جیبوتی در قرار دادن حریم هوایی و دریایی خود در اختیار نیروهای ائتلاف می‌تواند «به بهتر شدن تلاش‌های امداد رسانی و کمک‌های بشردوستانه در یمن» بینجامد. او افزود که محموله‌های دیگری در روزهای آینده از راه پل دریایی ایجاد شده به برخی از بنادر یمن خواهد رسید.

العسیری با بیان این که گروه حوثی «مجوزهای جعلی» برای شرکت‌های هوایی صادر می‌کند تا هواپیماهای خود را به سمت یمن به پرواز در آورند، گفت: «هیچ جایی برای پرواز یا فرود هواپیماها در فرودگاه‌های یمن وجود ندارد و این مساله تنها از راه فرماندهی نیروهای ائتلاف ممکن است.»