زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

زن مقاومت آزادی پیشتازان راه رهائی خلق ومیهن

۱۳۹۴ اردیبهشت ۵, شنبه

دارایی‌های عموی بشار اسد زیر ذره‌بین قضات فرانسوی

دارایی‌های عموی بشار اسد زیر ذره‌بین قضات فرانسوی

mediaرفعت اسدار اف اي
"رفعت اسد" چگونه توانسته به رغم قطع ارتباط با رژیم دمشق، ثروتی هنگفت در فرانسه جمع‌آوری کند؟ تنها املاک او در فرانسه حدود ٩٠ میلیون یورو ارزیابی شده است. از یک سال پیش قضات فرانسوی مشغول شکافتن پروندۀ دارایی‌های عموی بشار اسد هستند.
 انجمن فرانسوی شرپا "SHERPA" که در امور جرائم کلان اقتصادی تخصص دارد و از قربانیان پرونده‌های اقتصادی دفاع می‌کند، در زمستان سال ۲٠١۴ با طرح شکایتی در ارتباط با "رفعت اسد"، باعث شروع پیگرد قانونی شد. از نظر انجمن شرپا اموال آقای اسد محصول فساد است و در دورانی انباشته شده که او به عنوان دست راست برادرش حافظ اسد، اختیارات و نفوذ عظیمی در مملکت داشت.
 "حافظ اسد" در سال ۲٠٠٠ درگذشت و جای خود را به بشار داد. "رفعت اسد" در دوران حیات برادرش و در سال ١٩٨۴ سوریه را ترک کرد. دو سال قبل از آن، شورش شهر "حما" به رهبری اخوان‌المسلمین به خاک و خون کشیده شد. به دنبال آن گفته شد که مسئولیت اصلی کشتار "حما" به عهدۀ رفعت اسد بوده است. وی در آن زمان ریاست دستگاه امنیتی و گارد ویژۀ "سرایا الدفاع" را به عهده داشت؛ اما رفعت بعدها ادعا کرد که مسئولیتی در سرکوب نداشته و حتی هنگام شورش به آن شهر نرفته است. ظاهراً دلیل خروج قطعی او از سوریه، بروز اختلاف با برادر و برادرزاده‌ها است.

یکی از وکیلان رفعت اسد در فرانسه می‌گوید که ثروت موکلش «پول سوریه نیست». رفعت که تا کنون یک بار در مقابل قضات حاضر شده، توضیح داده که پول‌هایش اساساً ناشی از «حمایت‌های سعودی» و کاملاً قانونی است.
عموی بشار اسد ادعا می‌کند که در سال ١٩٨۴ به دعوت فرانسوا میتران، رئیس جمهور وقت فرانسه به این کشور آمده است. نزدیکان وی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که در آن سال‌ها تمام هزینه‌های وی را دولت سوریه تأمین می‌کرد «اما او پول‌هایش را به فقرا می‌داد».

رفعت اسد در دفاع از خود گفته است که سرمایه‌گذاری‌هایش در املاک، فقط به خاطر اسکان دادن فرزندان و نزدیکانش بوده است. او می‌افزاید: «من خبر ندارم پول‌ها از کجا می‌آمد. من فقط کار سیاسی می‌کنم. پول دادن را بلد نیستم، حتی پرداخت صورت‌حساب رستوران را بلد نیستم».

با اینحال، بر اساس گزارش بازرسان گمرک فرانسه، «ارزش کل املاک رفعت اسد در فرانسه به ٩٠ میلیون یورو می‌رسد. از این مبلغ، حدود ۵٢ میلیون یورو به طور غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های مستقر در لوکزامبورگ، در اختیار آقای اسد است».

اما فرزندان رفعت اسد نیز به قضات فرانسوی گفته‌اند که «هزینۀ تبعید ما را عربستان سعودی پرداخته است».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر