با آغاز اولین حملات جنگنده های ائتلاف «حمایت از مشروعیت » یمن به مواضع حوثی ها که به رهبری سعودی و با نام عملیات «توفان قاطعیت» شروع شد، ایالات متحده آمریکا بلافاصله با تایید اقدام نظامی کشورهای عربی خلیج، اعلام کرد که از این عملیات در زمینه سیاسی و امنیتی حمایت می کند.
مقامات آمریکایی دلیل پشتیبانی واشینگتن از این عملیات را به شکلی منطقی برای رسانه های گروهی در ایالات متحده بیان کردند.

نگرانی ازایجاد هرج و مرج و جنگ فرقه ای

یکی از دلایلی که آمریکایی ها برای پشتیبانی از عملیات توفان قاطعیت مطرح می کنند، افزایش نگرانی واشینگتن از بروز هرج و مرج و جنگ فرقه ای در یمن و ایجاد ناامنی در مناطق مرزی یمن با سعودی است بویژه که حوثی ها پس از اشغال صنعا تحرکات مشکوکی را در امتداد مرزهای سعودی آغاز کردند.

پیمان شکنی حوثی ها

یکی از مقامات رسمی آمریکایی از پیمان شکنی مکرر حوثی ها ابراز خشم کرده و گفته است که آمریکایی ها خیلی تلاش کردند که این گروه را متقاعد کنند تا از راه مسالمت آمیز و به عنوان بخشی از طیف های سیاسی در پیشبرد روند سیاسی مسالمت آمیز جامعه یمن باشند و در چارچوب طرح کشورهای خلیج وسازمان ملل متحد در انتقال قدرت شرکت کنند. اما حوثی پس از هر توافقی عهد شکنی می کردند و به سلاح و خشونت متوسل می شدند. پس از اشغال صنعا توسط حوثی و به گروگان گرفتن رئیس جمهور قانونی یمن و شماری از وزاری کابینه او، نگرانی های آمریکا جدی تر شد. اما مواضع واشینگتن از اقدام حوثی ها با خروج دیپلمات های این کشور از یمن روشن تر شد به همین دلیل ایالات متحده به طور روشن علیه حوثی ها موضع گرفت چون پس از خروج شهروندان آمریکایی از صنعا و سپس عدن دولت توانست بدون دغدغه و با اطمینان کامل مواضع روشن تری در برابر حوثی ها و در حمایت از «توفان قاطعیت» داشته باشد.

مشروعيت حمایت آمریکا از ائتلاف ضد حوثی ها

پس از اینکه عبدربه منصور خواستار مداخله نظامی شورای امنیت و کشورهای عربی خلیج در یمن شد، دخالت آمریکا یا حمایت این کشور به عنوان عضو دائم شورای امنیت از ائتلاف ضد حوثی ها بسیار قانونی و کاملا مشروع است.

آمریکایی ها تآکید می کنند که سعودی ها حق دارند که از خودشان دفاع کند. بی شک وجود گروهی مسلح افسار گسیخته که در هیچ چارچوبی نه بین المللی و نه منطقه گنجانده نمی شوند برای کشوری بسیار حساس و مهم مثل پادشاهی سعودی بسیار خطرناک است. کما اینکه اغلب کارشناسان آمریکایی عملیات توفان قاطعیت را عملیاتی توسعه طلبانه از سعودی یا کشور دیگر نمی بینند، بلکه این عملیات را یکی از ابزارهای فشار بر حوثی ها می دانند که باعث می شود این گروه متمرد و قانون شکن و عبدالله صالح مجبور به قبول گفت گو با دیگر طیف های سیاسی در یمن شود. 

آمریکایی ها با تایید توفان قاطعیت می خواهند از تسلط عبدالله صالح و حوثی ها بر یمن از طریق نظامی گری و خشونت علیه مردم این کشور جلوگیری و این گروه را به میزه مذاکره بنشانند.

خطر تروریسم در یمن

به دلیل رفتارهای غیر انسانی و اقدامات خشونت آمیز حوثی در ماه های گذشته آمریکایی ها به هیچ عنوان نمی تواند از این گروه حمایت کنند. از سوی دیگر وقایع ناشی از اشغال پایتخت توسط حوثی ها و علی عبدالله صالح برنامه مبارزه با تروریسم در یمن را با مشکلات جدی مواجه ساخت و این مسئله اساسی که برای همه کشورهای غربی و منطقه ای و حتی گرایش های سیاسی یمن در اولویت بود، به حاشیه رانده شد. اقدامات حوثی ها ضربه محکمی بر همکاری های آمریکا با دولت یمن در این زمینه را وارد کرد.
حوادث ماه های اخیر و متوقف شدن همکاری های رسمی یمن با ایالات متحده در زمینه مبارزه با تروریسم باعث شد که سازمان های تروریستی مانند القاعده در یمن بار دیگر فعالیت های آموزش نیروهایش را با هدف برنامه ریزی مجدد برای حملات تروریستی به آمریکا یا کشورهای دیگر آغاز کنند.

حمايت ايران از حوثى ها به بحران دامن مى زند

از نظر آمریکایی ها حوثی ها و علی عبدالله صالح، دروازه دیگری برای جاه طلبی های حکومت ملاها در ایران باز کردند .یمن مشکلات زیادی دارد و مشکلی که این گروه با اشغال صنعا و ایجاد بحران در کشور بوجود آوردند منطقه را از اهداف اصلی مبارزه با تروریسم منحرف کردند. 

آمریکایی ها معتقدند که تهدید امنیت باب المندب از هر گروه یا دولتی صورت بگیرد برای آمریکا خط قرمز به شمار می رود. یک مقام آمریکایی به العربیه گفته است:« حمایت ایران از حوثی ها به بحران دامن می زند»