استان دیالی عراق صحنه درگیری نیروهای دولت اسلامی موسوم به داعش از یکسو و نیروهای ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه از سوی دیگر است. استان استراتژیک دیالی در شمال شرقی بغداد واقع شده است.
مردم سنی مذهب این استان از یکطرف مورد حملات انتحاری شبه نظامیان داعش قرار می گیرند، و از طرف دیگر شبه نظامیان شیعه در مواردی دست به کشتار جمعی در استان دیالی در سال گذشته میلادی زده اند.

یکی از بازماندگان این کشتار روز دوشنبه 25 ژانویه به نیروهای امنیتی عراق از ناآرامی هایی گفت که در طول سال گذشته و در پی شکست ارتش عراق از گروه تروریستی داعش در این استان برقرار بوده است.

عبدالله جبوری (23 ساله)، یکی از ساکنان روستای بروانه در استان دیاله گفت که روز دوشنبه این هفته، شبه‌نظامیان شیعه که واحدهای ارتش را در جنگ با نیروهای دولت اسلامی - داعش - همراهی می‌کردند، پس از تصرف این روستا و مناطق اطراف آن، بیش از هفتاد تن از غیرنظامیان غیرمسلح را به طور دستجمعی به قتل رساندند.

خبرگزاری رویترز به نقل از تعدادی از "شاهدان عینی" نوشته است که افراد مسلحی که بر خودروهای نظامی سوار بودند ده‌ها تن از مردان ساکن این منطقه را دستگیر کردند و سپس حدود هفتاد نفر را از میان آنان انتخاب کرده و در نقاط مختلف، از جمله محل گردآوری زباله روستا، با شلیک گلوله کشتند.

ارتش عراق وقوع درگیری در منطقه را تایید کرده و گفته است که واحدهای ارتش و شبه‌نظامیان همراه آنها توانستند این روستا را از دست نیروهای داعش خارج کنند. ارتش عراق در عین حال کشتار ساکنان محلی را تکذیب کرده است. نخست وزیر عراق خواستار رسیدگی به کشتار ساکنان روستای بروانه در دیالی شده است.