گروه دولت اسلامی موسوم به «داعش»، بار دیگر تهدید کرد که اگر دولت اردن تا عصر روز پنجشنبه ۲۹ ژانویه، ساجده الریشاوی را در مرز ترکیه تحویل ندهد، معاذ الکاسبه، خلبان اردنی را خواهد کشت.
ساجده الریشاوی در سال ۲۰۰۵ به همراه همسرش، در یک عملیات انتحاری شرکت کرده بود. در آن حمله، همسر ریشاوی خودش را منفجر کرد، اما او موفق نشد کمربند انفجاری خود را منفجر کند و دستگیر شد. او سپس از سوی دادگاه اردنی به اعدام محکوم شد.
گروه داعش، شرط آزادی خلبان اردنی به اسارت گرفته شده و دومین گروگان ژاپنی را، آزادی ساجده الریشاوی اعلام کرده است.
دولت اسلامی (داعش) با انتشار پیامی صوتی که ظاهرا صدای «کنجی گوتو» گروگان ژاپنی است، برای دولت اردن تا عصر امروز فرصت داده تا ساجده را آزاد کند، در غیر این صورت دو گروگان اردنی و ژاپنی نزد خود را خواهد کشت.
سرهنگ ممدوح العامری، سخنگوی رسمی نیروهای مسلح اردن، روز پنج شنبه ۲۹ ژانویه اظهار داشت که ارتش کشورش، پیام صوتی جدید داعش را مورد بررسی قرار می‌دهند.
العامری در پیامی کوتاه که بر روی صفحه فیس بوک ارتش اردن منتشر شد، افزود که مقامات این کشور برای آزادی معاذ الکاسبه اولویت قرار داده‌اند.
از سوی دیگر شینزو آبی، نخست وزیر ژاپن، گفت که کشورش این پیام صوتی را که در آن گروگان ژاپنی صحبت کرده، مورد بررسی قرار می‌دهد. گروگان ژاپنی گفته که اگر ساجده آزاد نشود، گروه داعش روز پنج شنبه علاوه بر وی، خلبان اردنی را اعدام خواهد کرد.
گروگان ژاپنی در پیام صوتی گفته: «من کنجی گوتو هستم، به من دستور داده شد این پیام را به شما برسانم. اگر ساجده الریشاوی تا غروب روز پنج شنبه ۲۹-۱-۲۰۱۵، برای تبادل در مرز ترکیه آماده نشود، خلبان اردنی فورا اعدام خواهد شد.»
این در حالی است که اردن روز چهارشنبه اعلام کرده که هنوز تاکیدی درباره سلامتی خلبان این کشور دریافت نکرده است. اردن در عین حال اعلام کرده که آماده تبادل ساجده با خلیان این کشور و گروگان ژاپنی است.